JUST IDAG VAR JAG HÅRD//DEBATT I P4 GÖTEBORG

Jag försov mig först, men hann ändå. Åh det kändes lite som första gången jag var där på radion, trippande nervös och det luktade nytt kontor överallt och liksom pirrade i kroppen. Bara det att det inte alls var mitt jobb och vardag och framtid utan mer, ja, ett inhopp, en debatt.
I morse publicerades min slutreplik i GT om Kulturkalaset, jag känner mig hård. Eller var i alla fall hård när jag skrev den. Och i morse skulle jag också samtala i P4 Göteborg med Mia Samuelsson som är konstnärlig ledare på Kulturkalaset. Jag var spänd av förväntan och kände nog lite: äntligen.
Men nu, så här i efterhand så vågar jag inte lyssna på debatten en gång till, jag orkar inte höra ursäkter och förklaringar som att ”jag har spelat i band länge, själv varit ensam tjej” ”det är ett Kulturkalas, inget musikkalas” det känns inte som att det finns något att hämta, inget att debattera och inte heller som att debatten föll dit den skulle.
Vi skulle diskutera representationen av kvinnor på Kulturkalaset, en representation på knappa 20%. Jag ville ha svar på varför de pillat med siffrorna för att få bättre statistik, jag ville höra henne säga att de inte räknade som det rekommenderas, att de bara räknade 6 av sina scener, jag ville veta hur de jobbade, jag ville säga att de har ett ansvar, som kommunalt bolag, jag har läst deras jämställdhetsstadgar, jag ville säga att om Mia Samuelsson hade så många år i branschen bakom sig, då borde hon väl veta och känna flera kvinnliga musiker? Jag hade velat hinna berätta om de två unga tjejer som velat jobba med en kvinnlig scen, men fick höra att det inte hörde till Kulturkalasets ansvar att boka jämställt.
Det hände inte riktigt.
Men en sak vet jag nu: jag hade ingenting med det här att göra, alla kvinnor var bokade sedan innan, affischerna med kvinnonamn var reda i repro innan jag började skriva. Mina texter har inte gjort någonting. Och det var ju trist, det vore ju toppen om de ville lyssnat, då kanske de kunde bokat ännu fler kvinnor.
För kvinnor finns.

Den som vill läsa artikel 1 kan läsa här. 
Artikel 2
Kulturkalasets svar.
Artikel 3

Debatten hör ni här. 

Kommentera

