JAG FÖRSTÅR ATT NI VILL STÄNGA LUNDSBERG, MEN VI BEHÖVER PRATA OM DET HÄR

Först ska jag förklara några saker.
Jag tycker inte att det är okej att bli bränd av ett strykjärn och kalla det för nollning. Att ritualiserade kränkningar viftas undan. (Nu ska nollning på skolan tydligen vara förbjudet, men sker tydligen ändå, varför kan ifrågasättas: ja.)
Jag tycker inte att det är okej att det finns skolor som verkar få styra sig själva, helt utan kontroll.
Jag tycker att det hela är avskyvärt. Från misshandeln till rektorn som säger att en misshandel är ett pojkstreck till att det fått fungera såhär hur länge som helst. Det gör jag.

MEN.
Det är, tro det eller ej, inte första gången någon säger pojkstreck om ett orespektabelt beteende. De gånger jag själv oftast hört det har det handlat om när en pojke tagit mig på snippan mot min vilja. Eller när en kille drog ner mina byxor inför hela min klass. Eller när jag inte längre vågade gå ut om rasterna för rädslan att bli knuffad/utstött/retad. Det var hela tiden pojkstreck. Det var också ett pojkstreck att kalla mig jävla hora.

Det är för det inte okej att vara rektor och säga att det är ett pojkstreck att bränna någon med ett strykjärn.

MEN
Det finns något provocerande med riksintagen. Med Gränna, Lundsberg och de andra skolorna. Jag håller med. Skolkamrater och grannar till mig har gått på skolorna. Jag tyckte de flesta kom tillbaka lite vidrigare än innan. Det finns något provocerande att staten ger bidrag till en klick människor som själva skulle kunna ge bidrag till sig själva. Jag håller med om det.

MEN
Vi får inte glömma att det finns mängder dåliga skolor i Sverige. De är inte riksintag utan kommunala skolor. Eller friskolor. De ägs av företag eller av kommunen. Men de har en sak gemensamt: det går barn där som ska lära sig saker. Det går barn där som ska respekteras. Det går barn där som varken lär sig saker eller respekteras.
En del av de barnen säger ingenting till någon om det som händer i skolan.
En del av de barnen säger vad som pågår, men ingen verkar bry sig.
Och en del av de barnen säger vad som händer men har vuxna runt sig som inte vågar eller kan uttrycka att deras barn far illa. För alla har inte orden, eller utrymmet eller förutsättningarna.
Alla går inte på Lundsberg och alla har inte föräldrar som det lyssnas på.

Lundsberg borde stängas: ja.
Föräldrarna som, trots att de vet vad som pågår, och som trots det skickar sina barn dit, de borde ifrågasättas. Vem vill egentligen skicka sitt barn i famnen på kamratuppfostran och nollning? Vilka anser att det är okej så länge ingen bränns med ett strykjärn?

Men vi ska inte heller glömma att det finns fler pojkstreck. Det finns fler skolor där pojkstrecken stängs av i en vecka, om ens det. Att det finns fler skolor och fler elever. Fler elever som bör ses om. Och fler skolor att stänga. Och när det görs får vi inte glömma att varje elev måste ha en ny skola att gå till.

Kommentera

