DET LILLA ORDET VÅLDTÄKT

Lite snabbt nu på morgonen skrev jag en debattartikel om att det är fel att använda ordet våldtäkt. Jag skrev den och skickade den till SVT Debatt, för jag tänkte: de är smarta.

Det hela startade med hur Lundsbergs elevrådordförande säger att de känner sig våldtagna.
Jag går lite hårt åt, det gör jag, men jag är sur.

För hej! det är inte ett okej uttryck det där ”våldtagen” ”känna sig våldtagen” osv.
Jag kanske är otroligt töntigt känslig som inte ens kan nynna med i ”Alla som inte dansar är våldtäktsmän” men det är så det är.

OCH nu berättar Sanna att SVT Debatt själva använder uttrycket i kvällens tablå.
En våldtäkt på Jokkmokk? Heter en av diskussionspunkterna.

Så om någon annan känner att de vill ha min syrliga debattartikel: SÄG TILL DIREKT.
Tills dess, en liten påminnelse från Svenska Akademien och mig:
Skärmavbild 2013-08-29 kl. 08.03.58

Kommentera

