HÄLSA ÄR FÖR MÄN OCH VIKT ÄR FÖR KVINNOR//ANOREXI ÄR OCKSÅ EN LIVSSTIL

Jag tänkte att jag skulle utveckla det jag igår försökte säga på Debatt. Det gick lite fort och landade någonstans i att jag kallade folk för råttor. På skämt, men ändå.

Så:
Hälsa är för män
Jag kan ingenting om vetenskap. Det kan inte heller de som följer 5:2 och sett en dokumentär eller läst en bok. Ledsen, men så är det. Det finns forskare och i vissa fall vetenskapsjournalister som kan någonting om vetenskap, men att lekmän, mediamän, mediakvinnor, redaktörer, advokater, sak samma, sitter och berättar hur det här funkar och gör med kroppen: lägg av. Det stämmer inte. Så vi lägger ner det tycker jag. Lämnar det till de som kan det på riktigt. (Sen att försöken gjort under kort tid på råttor, det är en annan grej som mest är kul)

Men något som är intressant, och mycket lättare att förstå sig på är att när det kommer till män så handlar vikt om hälsa och när det gäller kvinnor, då handlar vikt om snygghet och ideal. Kvinnor ska se snygga ut, män ska klara en aktiv livsstil.
Det gäller även Anitha Schulman som var med igår.
Aftonbladet pumpar mer än gärna ut hur hon först gick upp 23 kilo och sen ner sju.
Skärmavbild 2013-09-06 kl. 12.30.54

Ett annat exepel, för att gå ifrån 5:2 är hur smör för lågt kolestrolvärde är hälsa så att du kan cykla runt och leka med barnbarn, men att flingor ska göra dig smal så du kommer en snygg röd baddräkt. (ja, Becel och Kelloggs Special K).

Anorexi är också en livsstil
Vi lever idag i ett extremt viktcentrerat samhälle. Det pratas om skenande BMI och massfetma, men saken är ju den att de som marknadsför 5:2 var inte asfeta med sjukligt högt BMI. Det är inga med en start vikt på 200 kg som marknadsför 5:2. Det är mediamänniskor med en del en högre vikt efter de födde barn än innan.
Många säger att det är män som hakat på 5:2, och ja, det är ju självklart. För det pratas om vetenskap. Det pratas om ett längre liv. Främst bland de här männen. För kvinnor, vi får inte glömma att kvinnor, de behöver tappa några kilon, inte leva så länge.
Jag hade velat slänga in någon siffra igår. En siffra på hur många tjejer som dagligen tänker på sin vikt, jag hittade ingen men Ingrid Larsson, näringsfysiologen, sa att jag säkert kunde uppskatta det till en 80-85%. Det är hiskeligt många. Och många av de hiskeligt många är några hiskeligt unga.
Jag har inte så många 10-åriga tjejer runt mig, men några har jag, och några av dem har frågat mig om vikt. Vad jag äter, hur mycket jag väger, hur mycket jag tränar. De är 10. 10 och helt inne i att de måste tänka på hur de ser ut. De frågar mig som äldre hur jag gör. Jag försöker förklara att det viktigaste är att vara nöjd. Att veta att en duger oavsett vad vågen visar. Men det är svårt. Svårt när det smala premieras och det mindre sjukligt smala hängs ut på löpsedlar och i reportage. Att vi konstant strävar efter en smal kropp påverkar alla runt omkring. Caroline i mitt twitter-flöde berättade att hon inte längre skriver hur långt hon sprungit, för att det kan vara en trigger. Vissa väljer medvetet att inte prata om sina träningsvanor och matvanor av hänsyn till andra. Andra står på löpsedlar, startar företag och predikar för livsstilar, matscheman och nya sätt att nå målvikten.

Att hävda att 5:2 är en livvstil håller liksom inte när de största fördelarna det pratas om är viktnedgång. Det finns andra livsstilar där viktnedgång är viktigast. Anorexi är en av dem.

Och att säga att det bara är farligt för de i riskzonen, nja, efter lagomt mycket tuggande och ältande av vikt, mat, kaloriintag och allt tror jag de flesta påverkas. Eller redan är påverkade i första hand, när du väljer att följa en diet, förlåt, livsstil menar jag. En 5:2 blir lätt 4:3, 3:4, 2:5 istället. När hungern blir en belöning för disciplin och inte en väg till längre liv.

På allvar: 5:2 är billigt. Både ekonomiskt och tidsmässigt. Slippa sätta sig in i hur du ska räkna, äta eller väga matvaror. Slippa handla lika mycket. Slippa tänka lika mycket. Slippa motionera.

PS. Och ni, glöm ej vilka som tjänar mest på dieterna:

Skärmavbild 2013-09-06 kl. 12.06.20

5-21
Bild lånad härifrån. 

Kommentera

