ATT GLÖMMA AV EN VIKTIG LITEN GREJ

Allra oftast försöker jag tänka på hur jag skriver eller uttrycker mig eller säger. Jag kanske inte väger orden på guldvåg, eller hur uttrycket nu är, men jag funderar i alla fall oftast på det. Lite granna.
Sen händer det ju att en uttrycker sig  i affekt.
Som typ ”jävla fan fan” eller nåt. Kanske skriker ut ett fult ord på stranden när sanden sätter sig mellan de bleka skinkorna eller nåt.
Eller som idag, när jag sa att jag tyckte att en bekant skulle hoppa av ett projekt.
Varför jag tyckte så? För att min känsla/åsikt/erfarenhet sa att de inte lyssnade på någon.
Att det var ett spel för gallerierna där någonting skulle formas tillsammans men sen ändå bara var en produkt av en vit reklambyrå, till mestadels fylld av män.
Det framgick ju inte när jag skrev ”hoppa av”.
Jag kunde skrivit: ”Hoppa av, de kommer stjäla din dyrbara energi. Låt dem inte göra det. Du är en större tillgång för dem än vad de någonsin kommer vara för dig.”
Saken var bara den att jag sa det till någon som, mot allt bättre vetande, inte har råd att tacka nej.

Jag glömde den grejjen. Att alla inte har det. Jag själv inräknat ibland. Jag själv inräknat alltid för bara något år sen. När Rättviseförmedlingen hade sin kampanj om att säga ”Nej” kändes det så långt borta, för det fanns inte i mina tankar att kunna säga nej, våga eller ha råd (ekonomiskt, utrymmesmässigt, osv osv).  Jag gör fortfarande saker för inga pengar, fortfarande saker för utrymme och ett öra eller två, någon som lyssnar. Men jag får undan för undan, möjligheten att också säga nej. Mest med hjälp av vänner som säger åt mig vad jag inte ska eller ska göra. Såna som säger åt mig att ”nej, hoppa av” ”nej, det ska du inte göra” ”det är inte värt det” ”nej nej nej nej” jag lyssnar ibland.

Jag glömde också att min hy är vit som snö och att jag har ett annat privilegium än jag tänker på ibland. Lätt att villa bort sig i att en är tjej och att det är tufft nog.

Jag skulle bara insett att jag, precis som män i många fall, bara borde hållit käften.

Kommentera

