FACK YOU, FACK YOU VERY MUCH.

Jag har bestämt mig att jag den här gången ska få tummen ur och gå med i facket.

Efter en anställning med 10000kr lägre i lön än min manliga, jämnåriga, likvärdiga kollega, ett ställe med en mobbningssituation och en väldigt konstig kontraktshistoria känns det som det verkligen är dags. Kanske till och med för sent. Av de tre händelserna kanske jag har lärt mig allt och klarar mig själv. Men nu kör vi.

Jag kommer inte från en familj med tradition att vara med i facket. Jag visste tills nyligen knappt hur det funkade, att det inte var samma som a-kassan och att det faktiskt kunde vara till nytta. Jag har helt enkelt litat på att jag är så pass bra på det jag gör att mina chefer, kollegor och medarbetare inte skulle bete sig illa, särbehandla mig eller missgynna mig.
Men så träffade jag en vän som berättade hur hen i månade försökt prata med sin chef, att det aldrig går fram, att ingen verkar bry sig. Och då tänkte jag: nej nu är det baskemej jag som går med i facket och inte bara sitter och grinar på toaletten nästa gång någonting händer på ett ställe jag jobbar på.

Så: kom igen nu Unionen och få hem papprena till mig.
Tack och hej.

Kommentera

