DET ÄR ALLTID MEST SYND OM MIG MIG MIG MIG MIG

Nu kommer jag säga något som några kommer att hata mig för.
Eller nej, hata är ju hårt, men bli sur över.

Idag på Facebook fick jag se en bild, det var ett par rosa hockeyskydd och det var någon målvakt som skulle spela i de rosa skydden under oktober för att öka medvetenheten kring bröstcancer.
Fantastiskt.
Jag köpte ett rosa läppsyl häromdagen bara för att några ören gick till forskningen kring just bröstcancer. Några köper ett band, andra köper någon annan rosa produkt som ger några små ören till forskningen, vi blidkar vårt samvete men gör också en bra sak.
Men det är inte samvetet jag vill prata om. Det är visserligen intressant i sig, men det är inte det som är det viktiga här.
Det intressantaste är alla som börjar höja rösten mot rosa bandet och bröstcancer-månaden oktober. Det pratas om att långt fler dör i prostatacancer och att hudcancer ökar mest.

Jag förstår att det är upprörande.
Men jag tycker att det är upprörande med dessa män som ska upplysa oss om detta.
Upplysa oss om prostatacancerns utbredning.
Jag förstår att det behövs, men vi behöver inte prata mindre om bröstcancer för det.

Det är som med alla andra debatter där det finns ett genusperspektiv. Det ska vara mer synd om männen när de förlorat huvudrollen. Männen ska alltid ha huvudrollen.
De sjukdomar det forskas mest på är manssjukdomarna.
Kvinnosjukdomar som endometrios och bröstcancer forskas det mindre på.
Kvinnors hjärtproblem är inte lika utredda.
Kvinnor kommer alltid i andra hand.
Kvinnor är alltid andra klassens medborgare.
Mannen är normen i allt. Även i sjuk- och hälsoforskningen.

Så för i helvete håll käften och låt oss ha vår bröstcancer-månad ifred.

 

Kommentera

