JAG SKULLE VILJA BYTA NAMN TILL GLENN, ELLER KANSKE BÖRJE

Det pratas om namn i reklamvärlden just nu.
Det pratas om att Walter först hette Johan (jag kände till honom som Snygg-Johan) om Vaccinos som hette typ Karlsson och om Keger som hette Jonsson eller nåt.

Deras namnbyten skulle få dem att låta lite häftigare, lite mer speciella. Lite fräckare. (i alla fall enligt Resumé)
Det är roligt.
Det är roligt när tre relativt vita män byter namn för att vara häftigare.

Själv har jag ofta tänkt att jag velat byta namn till Glenn, eller kanske Börje. Eller så skulle jag helt enkelt vilja byta kön. Jag hade velat byta kön för att bli lite mer fräck. Eller inte. Inte för att bli fräckare, utan för att bli lite mer accepterad.
Men det är ju skrattretande när vita killar byter namn för att bli fräckare samtidigt som andra tvingas byta namn för att ens bli tilltänkta till ett jobb.

Det finns mängder av anledningar till namnbyten. Acceptans är en av anledningarna. Att hedra en mormor en annan. Jag har svårt att bestämma mig för om jag ska behålla alla mina namn eller adaptera min killes efternamn när vi gifter oss.
Allra helst hade jag ju bara velat vara någon jag inte är. En Anna eller en Sara kanske, eller allra helst Glenn eller börja, någon som inte får frågan varifrån jag kommer hela tiden och som inte bara är tjej.

Kommentera

