NÄR TIDEN KOMMER I KAPP//GRATTIS ELSA!!!!!!

VARNING PÅ STAN: MKT PRETENTIÖST INLÄGG +KÄNSLOMÄSSIGT JA.

Jag grattar sällan folk på Facebook. Jag glömmer av, eller struntar i det. Jag förväntar mig inte heller att alla ska gratta mig när jag fyller år och jag blir inte överväldigad som så många andra verkar bli när de fått miljoner notifications och grattisönskningar.
Men, idag fyller Elsa år.  Elsa fyller arton. Det räcker inte heller med ett grattis på Facebook.
Att Elsa fyller arton innebär att jag känt henne i över tio år ungefär.
Och då plötsligt slår det mig. Det är alldeles fasligt länge. Det betyder också att jag gått från att vara en tonåring som passade ett barn till att vara en vuxen som grattar en annan vuxen.
För nu Elsa, nu är du arton med allt vad det innebär. (men JESUS måste jag låta som min/en mamma?!)
Jag behöver egentligen inte ge dig några tips, du har redan bott utomlands och hemifrån i ett år och du har redan skrivit texter och krönikor som fått mig att avundas.
Men som den mini-tanten jag är, kan jag inte hålla mig.
Jag bara måste. Kanske borde jag sparat det till din student, hållit ett tårdrypande tal, pratat om hur du var när du var liten, med isblå ögon och penetrerande blick (ja, det var fasligt svårt att säga nej till godis innan maten och att gå och bada när det var fult väder eller att det var dags att sova och inte leka)
De flesta var gulliga som barn (jaja vissa kanske lite mer än andra, minerat område känner jag nu).
Vi lämnar det.

Vi kanske kan fokusera på nuet lite istället. Mycket roligare dessutom!
Du måste fortsätta skriva.
Lägg aldrig ner pennan.
Det är när du skriver som du utvecklas.
Du måste läsa också. Då kommer du fortsätta vara inspirerad.
Och lyssna hela tiden!
Ta in allt. Och sen gör du om det till ditt. Låna av andra, stjäl av några, lägg till, dra ifrån och gör det till ditt.
Strunt i om du inte blir publicerad (även om de som tackar nej till dig fattar noll och bevisligen är idioter) (ursäkta språket här).
Sen finns det andra saker.
Som att du inte behöver stressa. Flytta inte hemifrån på ett kick, eller gör det, men tänk att det är okej att längta hem och flytta tillbaka igen! (Eh okej, Jan och Ulrika, jag kanske inspirerade till något ni inte alls kände för nu)
Plugga saker du inte är helt intresserad av, utan bara lite, för allt som får plats i hjärnan gör dig bättre (plus du lär dig om hur det akademiska livet och allt funkar)
Gör allt du vill.
Gör allt du tycker skulle vara roligt.
Men gör inte avkall på dig.
Testa saker, men gör ingenting du inte vill.

Arton år, det innebär en massa saker, men allra mest:
du äger dig.

Och dig äger ingen.

Kommentera

