THE FALL

I höstas köpte vi TV. Mest för att jag började jobba på TV. Det kändes liksom rätt. Vi köpte en SMART-TV för att den skulle vara mer som en skärm. Jag förbannar den där skärmen en del. Mycket för att jag har en tendens att bli liggande i vår alldeles för lilla soffa och se skitprogram efter skitprogram. Idag såg jag något om några riktiga hemmafruar och en biografi om Megan Fox.
MEN! Det finns bra saker med skärmen.
Som att det är superenkelt att koppla Netflix till den.
Idag klämde vi de fem avsnitten som finns av BBC-serien The Fall.

436110530_640
Det var så bra.
Så långt från Rolf Lassgår-ligger-med-damer-på-det-destruktiva-sättet-pga-han-förlorat-sin-fru. Långt från ensam-komissare-med-svår-relation-till-dottern. Långt från manligt-as-som-är-kvinnofientligt-men-sköter-sitt-jobb/löser-i-alla-fall-sina-fall.
Gillian Anderson tar till och med upp det själv, hon ifrågasätter om hennes manliga kollegor har svårt för kvinnor med one-night-stands. Frågan hänger i serier obesvarad, men vi förstår. Ja. Det har de. Som de flesta.
Man fucks woman. 
Man=subject
Woman=object
Woman fucks man
Woman=subject
Man=Object

Det är så lysande enkelt i all sin svårhet. Gillian Anderson raggar upp en kollega, ligger med honom, ger motvilligt honom hennes nummer och ångrar sig sen när mannen börjar skicka sexiga bilder på sig själv. Hon ignorerar honom och svarar inte.

Det är det här vi behöver få se på TV.
Nu jobbar jag inte kvar på SVT, men hade jag gjort det och hade jag haft möjligheten, hade jag köpt in serien direkt. Oavsett om ”alla” sett den redan eller inte. Jag hade köpt den för att väga upp för Beck, Wallander och allt vad de manliga egona heter. Stella Gibson är någon. Smart, snabb och framför allt: hon är en kvinnlig huvudroll som inte behöver ursäkta sig. Hon får vara precis hur smart hon vill. Utan att någon manusförfattare har varit tvungen att skriva in att hon har någon diagnos (BRON) eller psykisk sjukdom (HOMELAND). Det är bara ren och skär styrka.

Åh Scully. Välkommen tillbaka.

Kommentera

