FITTSTIM-VEMS KAMP?

Min senaste krönika för GT Kultur skulle egentligen ha varit en årssammanfattning, men blev istället svaret på en från SVT ställde.  Missade du kan du läsa den här. 

Idag skrev Joakim Lamotte, som har varit med och gjort programmet ett blogginlägg om saken.   Ja, jag raljerade väl lite här. För jag blev irriterad. Jag blev så trött på hela grejjen att när det väl skulle göras ett feministiskt program så skulle det kolla i backspegeln. Belinda Olsson skulle göra upp med Ulf Lundell och sånt. Jag kände mest: fan ge oss något med lite framåtanda för bövulen! Det är ju det som unga tjejer behöver! Inte höra vad deras mammor/kusiner/systrar gjorde på 90-talet (jo, visst, också viktigt, men inte riktigt lika faktiskt).

Jag passade idag på att fråga Lamotte igen om vilka som jobbat med programmet, det var två kvinnor och två män. Godkänt i jämställdhetssynpunkt alltså. Men så funderade jag lite till.
Även om programmet gjorts av en jämställd skara så är det ju fortfarande så att de i pressmeddelandet berättar om hur Per Schlingman ska vara med och prata PR och att Andreas Kleerup har gjort musiken. Jag känner lite såhär: EH SJUTTON OCKSÅ!
För allvarligt talat.
Det är roligt att de ställer frågan om Feminismen har spårat ut och sen ska prata PR med Schlingmann och att Kleerup gör musiken. De svarar någonstans på sin egen fråga. Kanske kunde vi pratat PR med Bodil Eriksson eller Lottie Knutsson som är de bäst betalada PR-kvinnorna i Sverige? Och kanske kunde, ja, låt oss säga, September, Veronica Maggio eller Rebecca&Fiona ha gjort musiken? Jag vet inte. Det är bara en tanke.

Att de ställer frågan är ju egentligen helt okej, även om jag anser att svaret är, inte ens vänligt, utan bara bestämt NEJ. Men att sen säga att de inte får ställa frågan bara för att det skrivs om programmet innan det ens har släppts: det är väl lite tråkigt ändå. Den skrivs ju uppenbarligen för att få reaktioner och istället bör de väl vara glada över hur många artiklar de kan klippa ur olika tidningar och sätta upp på redaktionen eller på anslagstavlan innanför dörren?

Sen har jag ju lite pucklat på grisen i säcken, utan att veta hur grisen i säcken ser ut. Det kan jag erkänna. Men jag känner faktiskt inget direkt ansvar här egentligen, ställer ett program en sån dum fråga i tiden som råder, så får de lite skylla sig själva.
Men vi kan väl enas om att det vore roligare om SVT gjort ett feministiskt program på riktigt? Som kanske kunnat ta itu med både historia och nutid?

2 thoughts on “FITTSTIM-VEMS KAMP?

  1. Jag hoppas att det kommer något intressant ur mötet med Ulf Lundell. Själv skulle jag helst se att Belinda la upp programmen med fokus på de kvinnorna som deltog i antologin ”Fittstim”, en återträff, ett samtal kring då och nu. Ungefär på liknande sätt som Marianne Lindberg DeGeer gjorde ett slags uppföljning av tältprojektet som hon själv var en del av på 70-talet.

    • Ja, det låter som en bra idé. Ska bli intressant att se ändå. Men uppföljning hade ju verkligen varit intressant. ”Det här skrev vi då- hur känner vi nu?” osv. Såhär utan att ha sett något känns det mer intressant än det upplägg som syntes i pressmeddelandet!

Kommentera

