DAGEN DÅ MIN PAPPA KÖPER EN FÖRSVARSSPREJ TILL MIG//ETT NEJ SPELAR UPPENBARLIGEN INGEN ROLL

Jag säger åt min hund att vänta utanför på dörrmattan. Det gör han inte. Han springer in i mina föräldrars lägenhet och kastar sig fram i korridoren de har en fem, tio gånger innan han lägger sig ner stilla på golvet. Först då får vi en syl i vädret, min pappa och jag.
Vi säger hej, och kramas, och pratar lite om hur vi mår. Jag drar in snoret i näsan för att bevisa att jag faktiskt var så pass förkyld igår att det inte passade sig att komma hem till dem redan då.
Vi går in i köket, där är min mamma, och min hund har redan hunnit in dit, stulit lite hundmat som inte låg i burken där den ska ligga och nu försöker han sätta i sig en gammal servett med någon rest av frukt från råsafcentrifugen min mamma fick 1982 men först nu använder varje dag.
Vi ska äta middag och det är precis som vanligt när vi ska äta middag. Det erbjuds dryck och jag säger att jag bara vill ha vatten, jag ifrågasätter varför de inte skaffat sig en kolsyremaskin och häller upp kranvattnet i ett Zoega’s reklamglas.
Min pappa passar på att göra något med sin dator, eller så går han på toaletten. Han är i alla fall inte i köket längre.
Då utbrister min mamma:
Pappa har en present till dig!
Den ligger i en påse i hallen!
Jag går ut i hallen igen, min hund följer efter mig, han lämnar mig knappt en halvmeter, och han blir alldeles lycklig när vi går mot hallen. Kanske ska han få lov att gå ut.
Jag hittar påsen med presenten.
En försvarssprej.
Allt i ett förklarar min pappa stolt, han har gått från datorn, eller toaletten, och står med mig i hallen.
Den både färgar, förblindar och låter, förklarar han, och när vi är tillbaka i köket och jag försöker komma underfund med manicken jag har i min hand säger min mamma:
Smart va! Din lillasyster och jag har också fått varsin.
Den får du alltid ha med dig. Lova oss det.

Jag lovar. Det behövs. För ett nej spelar ju uppenbarligen ingen roll.

Kommentera

