STÖRST AV ALLT ÄR KÄRLEKEN (TILL ALLA OAVSETT KÖN, GENUS, ÅLDER ELLER ETNICITET)

Människors lika värde.
Jag har hört mening nästan hela livet.
Ungefär samtidigt som det var FN-dag i skolan och vi satt med musikfröken och sjöng Imagine. Då sjönk det in på riktigt.
Det är en värdering jag vill bära med mig hela livet.
Jag är vit. Jag är en del av en förtryckande majoritet, men jag försöker tänka på det. Jag försöker.

När Sverigedemokraterna kom in i riksdagen ringde min mamma på Skype. I sensommarvärmen i New York kunde jag inte riktigt känna kylan hon kände, men jag mådde dåligt. Min facebook och twitter fylldes av hat mot partiet som nu fått plats i vår riksdag. Men när jag kom hem fyra månader senare pratades det knappt om det. För mig var det som att tiden stått still, det var det enda politiska jag tänkt på under tiden i ett annat land.
Nu har det gått fyra år och Sverigedemokraterna är inte bara i riksdagen. Jag kan inte längre säga att Sverigedemokraterna kanske kan vara någon på gatan, eller en granne, eller avlägsen släkting. För deras åsikter och uttryck finns närmare än så.

Jag orkar inte vara tyst längre. Jag orkar inte låta Erik Almqvist raljera över samtyckes-lagen. Jag orkar inte mer. Jag orkar inte att Kent Ekerot polisanmäler en krog för att han inte får stanna där, när han inte låter folk utsatta för krig, våld, mord, våldtäkt och alla övergrepp en människa kan vara med om, stanna i Sverige. Jag orkar inte att kvinnor kallas hora, att det slåss med järnrör och att det sägs att ”det får man väl inte säga i det här landet”. För uppenbarligen får de säga så. Uppenbarligen får de göra så. Uppenbarligen får de tycka så. Offerkoftan är inte en en kofta längre. Det är en helstickad overall de mer än gärna drar upp dragkedjan på för att använda när det passar dem.

Det får fan va nog nu.

Det har gått två dagar sen jag fick reda på att någon jag faktiskt umgåtts med uttryckt sig inte bara invandrarkritiskt, utan rent hatiskt.
Det har fått mig ur balans.
Det har fått mig att förstå att vi måste göra någonting nu.
Och orkar ni inte göra någonting nu.
Gör det i september.
Bara ni röstar.

2 thoughts on “STÖRST AV ALLT ÄR KÄRLEKEN (TILL ALLA OAVSETT KÖN, GENUS, ÅLDER ELLER ETNICITET)

  1. Vi behöver göra något redan den 25 maj. Då är det val till europaparlamentet och det räknas med att SD kommer att komma in.
    Vi behöver göra någonting nu.

Kommentera

