LÄGG ENERGIN PÅ ANNAT//ATT TIGA IHJÄL RASISM OCH SEXISM

Det kom en skiva år 2000 som hette Vi håller inte käften.
Det motsatte sig rasistiskt och nazistiskt våld och åsiktsyttringar.
Det kanske vore dags att göra en sån skiva igen.

Men framför allt: Vi borde sluta hålla käften.

Sen jag gick i skolan har jag alltid fått rådet: ta inte åt dig. Låt dem inte vinna. Ta inte alla fighter.
Men om jag inte gör det är det som att tycka att det är okej. Som att det är lugnt att använda bög-fitta-hora som skällsord.
Eller att skoja om färg-TV.

Men när någon uttrycker sig rasistiskt eller sexistiskt kan jag inte vara tyst. Och jag vill det inte heller.

Vi har provat att tiga ihjäl rasismen ett tag. Det är dags att prata om det på riktigt. Visa att det inte är okej.

Så jag tänker inte hålla käft när någon man säger i sin telefon att ”en (N-ordet)  sjunger någon sång” när Asha Ali spelar på Guldägget.
Och jag tänker inte låta killar nypa mig i rumpan och sen bli sur när de inte får lägga armen om mig. Eller när någon säger att det finns vissa jobb bara män klarar av.

Jag tänker inte hålla tyst längre. Och framför allt: jag tänker inte skämmas när jag reagerar. Jag tänker inte få dåligt samvete för att jag väljer att säga emot. Stå upp för det jag tycker. Visa att vissa åsikter inte är okej.

Och till er som säger: lägg energin på annat!
HÅLL KÄFTEN.

Kommentera

