ETT FITTSTIM KOMMER LASTAT

Jag såg inte bara programmet Fittstim igår, utan läste också chatten. Kopierade den, räknade lite, jag kan ha fel, men det var ca 219 frågor som besvarades. 91 av dem ställdes av kvinnor, 75 av män, 53 av personer med namn/alias som inte sa vilket kön de hade, eller som i sin fråga sa sitt kön.

Några av kommentarerna stod ut, liksom några av svaren på dem.

Här kan ni få läsa några som jag valde ut:

13: Jag blir så ledsen, jag som tretton år och ser detta program och faktiskt ser hur någon sparkar bakåt på den feministiska kampen.
SVT – Belinda Olsson: nej fan så ska du inte se det! Du ska se det som att vi pratar om frågorna och sätter dem på agendan. Du är bäst!

e: Blir så himla ledsen av ditt program. Jag är en ung tjej som verkligen har fått upp ett intresse för feminism. I ditt program tycker jag verkligen att du framställer män som att de är stora offer. Jag förstår helt enkelt inte var du vill komma?
SVT – Belinda Olsson: nej män som grupp är inga offer! Vi måste bara se människor utifrån deras förutsättningar. I nästa program intervjuar jag några tjejer på ett gymnasium som verkligen har något att säga!

Lillangi: Varför är det så känsligt så fort sanningen kommer fram. Vi kvinnor får kämpa hela livet för vår rätt, oeftersom jag är gift med en invandrare sen 40 år tillbaka så kan jag säga att kvinnors kan är samma som invandrarnas kamp för att få lika ärvde som svenska män. Så jag o min man kämpar tillsammans för våra rättigheter o detta gör att vi trivs o älskar varandra. Träffades 1966 o vi kämpar på. Tack för att du gör programmet. Gör gärna ett program om invandrare också. Skulle du göra bra! Kämpa på. Kram
SVT – Jonas Magnusson: Hej Lillangi Kul att du tittar, du och din man verkar ju ha det grymt.

Emelie: Varför handlar inte serien om feminism? Om kvinnor? I dagens avsnitt var majoriteten av de medverkande män och hur dåligt de mår av ett jämställt samhälle. Stackars förtryckta män. Jag hoppas på en helomvändning i avsnitt tre, där du fokusera på något som har med feminism att göra, istället för jakten på Ulf Lundell (HALLÅÅ?!).
SVT – Belinda Olsson: Lundell är ju en del av min Fittstim-tid så den fortsätter… jag tycker att det handlar om feminsm! I första programmet var det nästan bara kvinnor och även i nästa del!

15-årig feminist: Underbart program! Tack för nyttig kvällsunderhållning, ska absolut länka vidare till mina vänner i hopp om en bra debatt!
SVT – Joakim Lamotte: Härligt!

Jill: Oavsett vad folk tycker om programmet så har det ju uppfyllt ett av sina syften: att det pratas mer om feminism och jämställdhet! Både i tidningar och på sociala medier. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om själva programmet, men bra jobbat oavsett!
SVT – Jonas Magnusson: Hejsan Jill Intresset och debatten har varit rätt så livlig, och det är fler än du som inte vet vad dom ska tycka om programmet eller om dom ens ska tycka om programmet. så dte är helt ok.

Millan: Vad vill du säga med allt fattar inte syftet! Sitter med klump i magen jag är 20 årig tjej och vill se starka kvinnor som ger hopp och kraft ! Blir fett besviken att du ger en sådan viktig fråga ett sådant tramsigt/ytlig iakttagelse. Varför så stort utrymme för brandmännens blablabla medan det enda du Gudrun gjorde var att äta kaka, eftersom du säkert klippte bort mkt vad hon sa för att hon var kritisk mot dina åsikter Nä förstår inte….
SVT – Belinda Olsson: Nu har ju Gudruns parti fått 2000 nya medlemmar sen programmet sändes så jag vet inte om hon är så missnöjd.

Det är intressant hur svaren blir, att det verkar okej att klippa i en persons resonemang, om dennes parti får nya medlemmar.

Avslutningsvis, frågan jag ställde:
Emerentia: Jag undrar när de rasifierade kvinnorna får höras? Ett väldigt etniskt svenskt perspektiv hittills…
SVT – Joakim Lamotte: Det kommer.

De hann dock aldrig svara på om de tänker ta upp ett transperspektiv eller ett icke heteroperspektiv.

Kommentera

