SEXIGHETSMARKÖRER. Från studentkostym till gråsprängda tinningar till tandlöshet?

Jag hittade ett foto från dagen jag tog studenten igår.
BetJkhPIgAEnaeb
Här står alltså min klasskompis Roza och jag. Vi verkar antingen försöka vara ironiska (svårt att tro pga har som kanske bekant svårt med ironin) eller koola. Jag verkar se dåligt. Kisar på ett sätt jag bara gör när jag har ont i huvudet eller svårt att se. Sen gör jag någon slags rövhåls-min med munnen också. Och så tar vi inte upp hur jag håller handen, nej tack. Men spana in hur jag har mössan. På snedden, inte på sniskan, på snedden.

Det fick mig att tänka på den där dagen. Jag tror inte att jag kände mig så vuxen som jag trott att jag skulle göra. Jag var förälskad i min barndomskompis Jonas, han skulle ta studenten två dagar senare. Tills dess hade jag hunnit cykla vält, spräcka skallen och bli hämtad av min mamma när jag inte längre kunde röra munnen.
Men jag vet också hur snygg jag tyckte att Jonas var. Det var något med kostymen. Han var så vuxen. Såg så vuxen ut.
Bilden av den unge, men vuxne mannen, i sin kostym, den var liksom fastnaglad på näthinnan. Killar i kostym mmmmmm. Gud så snyggt.

En mjölkig ung kille i kostym och studentmössa får det knappast att rinna till idag. Tvärtom.
Det är gulligt. De se ofta så vilsna ut. Jag kan ge dem tips och råd om framtiden. Jag kan berätta hur verkligheten ser ut. Jag kan mästra dem.

Istället har sexighetsmarkören flyttats. Till vad?
Gråsprängt hår.
Klocka på armen.
Hand som stryker genom håret.
Pappa med barnvagn.
Underarmar med erfarenhet.
En bra historia.
Ett bra samtal.
Bra värderingar.

Men vad blir det sen undrar jag. När pappa med barnvagn inte känns så hett längre, när det inte finns något hår att stryka handen genom? När samtalen tystnat? När vi pratat klart med varandra.

Kommer det en tid då sexighetsmarkören är tandlöshet?
Blöja?
Rollator?

Vi får väl se.

Kommentera

