CHILD OF GOD//CHILD OF BAJS + MIMI&GRIGRIS

Imorgon åker jag till Amsterdam, så jag tänkte maxa mina två sista dagar i Göteborg. Det inleddes med att jag igår såg Mimi & Grigris. En film från Tchad.
Kille med bara ett ben som fungerar som det ska försörjer sig trots det som dansare.
Han träffar en söt, prostituerad tjej.
Hans styvpappa behöver sjukvård och han får jobba mer, det går inte att bara dansa och att jobba extra i pappans skrädderi/fotostudio, så han börjar smuggla bensin. Det går inte så bra, svårt för honom att simma och istället får han köra bilen.

Jag fångades inte riktigt när filmen rullade. Publiken skrattade på samma ställen som publiken skrattar till Mitt Stora Feta Grekiska Bröllop. Med andra ord när kvinnor ska slå män med kavel/påk. Det är ju kul, att kvinnor i grupp ska ge sig på en man. Då skrattade Draken lite. Annars var det tyst.

Någonstans sitter filmen ändå kvar, men det fanns större konflikt i att bara ha ett fungerande ben och ändå jobba som dansare. Det hade varit en bättre dokumentär än vad spelfilmen blev.

Och som avslutning på kvällen såg jag Child of God.
Den inleddes med en rumpa. Ur rumpan kom en bajskorv.
Till detta hör att jag gick på filmen med någon jag inte känner så väl. Där satt jag och försökte komma underfund med vad första klippet var, en mask? Något slags djur? När det går upp för mig att det var avföring tror jag bestämt att jag skrek till.
Sen fortsatte det i någon slags absurd pojkdröm, springa i skogen med gevär, skjuta djur, se på när par har sex i bilar. Sen nekrofilin.
Och en man som har så stora tänder att hans tal är så sluddrigt att det knappt går att förstå vad han säger.

Någonstans kändes det som att James Franco bara försökt göra ett monster som inte kom någon vart.

Och min första, och näst sista filmfestivalkväll för året kan sammanfattas med avsaknad av djup.

Kommentera

