VARFÖR INTE EN KVINNA?

En kompis till mig behöver en grej på sitt jobb. Hon skriver att hon gärna vill att en kvinna gör grejjen. För oftast är det män som gör allt.

Jag har tänkt på det här idag.

Det här är självklarheter för oss.
Att kunna säga att jag vill ha en person som inte är som personerna som i vanliga fall får utrymme. Det brukar till och med välkomnas.

Det senaste har jag jobbat med medvetna människor. De som gärna lyfter upp röster/personer som hörs mer sällan.

Jag är långt från rummen där reklambeställare skruvade på sig när män hade rosa skjortor, när inte alla på skisserna såg etniskt svenska ut. När vi hela tiden tänkte på att ”inte göra nåt som står ut alldeles för mycket (om det nu inte fyller en funktion) för det kan stjälpa kunden”.

Men ibland händer det. Som när min kompis vill anställa kvinnor och får frågan om det manliga könet ska diskvalificera någon.
Ja. Det tycker jag.

Kommentera

