VARFÖR VÄLJER INTE ROMERNA ATT JOBBA?!

Av självbevarelsedrift ser jag sällan på SVT Debatt. I alla fall inte i direktsändning. Jag måste reagera så hårt och mycket att mitt sällskap här hemma oftast väljer att gå ut ett slag och folk avföljer mig på twitter.

Men idag händer det. Jag ser på SVT Debatt.
Och jag sitter här och skriker. Något sällskap har jag inte så min granne Malin får stå ut med mina versaler på Facebook-chatten.

Det som fastnar mest är inte SD-snubbens lugg och försök till att se ut som en syntare. (Men förstå mig rätt: mitt hat pyr över. Bara hans blick får mig att må så dåligt)
Nej det är repliken om varför romerna inte VÄLJER att ta ett jobb.

Jag kan berätta att det inte bara är att välja att ta ett jobb.
Jag väljer att arbeta, men har inte alltid jobb ändå.

Och då har jag en utbildning, kan skriva, förstår språket.

Det finns inget val i att behöva tigga för att överleva.
Det är tvång.

PS. Oftast går nog pengen i muggen till kvinnan utanför Systemet till henne. När de går till en organisation ser du sällan personen som får pengarna i ögonen. Kan vara fint att tänka på.

Kommentera

