SKILLNADEN MELLAN ATT TYCKA OCH ATT TÄNKA.

Lördagar hos mig innebär oftast att jag ska jobba. Runt 22:15 brukar jag snöra på mig skorna, slänga min packade skivväska över axeln och gå utanför dörren.
Det betyder att jag precis innan har sett vem som gått vidare i Melodifestivalen.
Det betyder också att jag under två timmat multitaskat med TV och Twitter.

Efter helgens deltävling har jag funderat på det lite extra.
Om hur vi skriver och tänker och tycker samtidigt.
Det är lätt hänt att det går fort. Ett felvalt ord, ett felanvänt uttryck, ett icke-tydligt skämt.

Under helgen proklamerar Emanuel Karlsten att han inte längre ska raseri-dela.
Men jag hade blivit gladare om journalister slutade affekt-twittra.

Som Niklas Svensson här till exempel:
Skärmavbild 2014-03-05 kl. 12.47.13

Han tycker här innan han tänker.
Som vanligt när det är pappor hoppas jag att de funderar över hur de önskar att deras döttrar blir bemötta. För sitt utseende eller för sina färdigheter.

Niklas Svensson tycker inte att det är konstigt att han skriver så, för läpparna var det ”första han tänkte på”.

Ett annat exempel är hur Cissi Wallin till alltomstockholm.se förklarar sitt blogginlägg om servicepersonal. Hon säger att hon som ”vanlig besökare” inte kan tänka till personalens arbetssituation hela tiden.

Jag vet inte hur eller vad någon behöver göra för att dessa personer ska inse att de är journalister.
Jag menar inte att tiga alltid är guld och tala kontant har valören sliver. Men när det flyger grodor och idiotier kanske det är dags att fundera vad det faktiskt är för slags grodor som kommer ut, en lövgroda eller en klassisk padda.

Att Emanuel Karlsten inte ska raseri-dela texter är beundransvärt, jag välkomnar analysen och funderingen, men enligt mig  borde det också vara självklart. Det är någonting alla borde tänkt på tidigare. (Och ja, kanske ytterligare en knapp på Twitter som inte säger favorite vore att föredra, säg typ SAVE?)

För oavsett om det står att ens åsikter är ens egna, och inte nödvändigtvis stämmer överens med de statliga uppdrag, radio-, TV eller tidningningsjobb en kan ha så förknippas de ändå med varandra.
Att offentliga personer förknippas med sina uppdrag är inget som är svårt att räkna ut.

Tänk innan ni tycker. Om ni inte står ut med reaktionerna.
Och reaktioner är sällan gnäll. Det är också åsikter. Någon som tänkt och tyckt.

Att tänka något är en helt annan sak är att tycka något.
Att tänka något är en helt annan sak än att skriva ett blogginlägg om det.
Att tänka något är en helt annan sak än att twittra om det.
Att tänka något är en helt annan sak än att trycka på post.

Kommentera

