MEDAN BUTIKSCHEFEN PÅ HEMKÖP STIGBERGSTORGET TVÄTTAR FÖNSTREN

Det här dök upp i mitt flöde.

Det kan inte vara sant tänker jag. Och idag saknar jag radion så mycket att jag bara måste ta tag i det.

Så ger jag er här en trilogi i hur det är att försöka få tag i folk som inte vill svara på frågor.

Först kom jag bara till en telefonsvarare.

Sen blir jag uppringd av kommunikationschefen, hon pratar jättemycket:

Och sen får vi äntligen prata med Butikschefen, han säger också en massa:

Och Per Adolfsson, fd redaktör på Faktum som är ett av vittnena:

Erik Berglin har varit uppe och pratat med Lilian som är floristen över gatan. Kvinnan som sagt till butikschefen.

Efter allt som är sagt är det smart att prata med Hemköps Maria Nobel igen:
Vanessa vill inte polisanmäla händelsen.

SAMMANFATTNING FÖR DIG SOM INTE ORKAR SE EN TIMME VIDEO:
På Facebook skriver Per Adolfsson om att en kvinna som sitter utanför Hemköp på Stigbergstorget och tigger får vatten hällt över sig av Hemköpbutikens butikschef.
Kvinnan berättar för min vän Erik som är på plats efteråt att de är andra dagen i rad.
Hemköps kommunikationschef säger att fönstrena ska tvättas och att butikschefen sparar pengar på att göra det själv, och att han säger att historien inte stämmer.
Butikschefen säger att han tvättar fönstren, byter lysrör och annat 6-7 dagar i veckan är han på golvet i butiken och att han under gårdagen tvättade det mesta och idag skulle göra det sista. Han säger att det inte stämmer att han hällt vatten över någon.

Min kompis Erik Berglin tog på sig att ge sig av till Stigbergstorget.
Han har pratat med kvinnan som suttit utanför butiken, hon pratar spanska och vill inte vara med på film, men hon uppger att det är andra dagen i rad som butikschefen häller vatten på henne.
Kvinnan som suttit utanför Hemköp heter Vanessa, hon är 28 år gammal.
Det är enligt henne andra dagen i rad som butikschefen tvättar fönstren på Hemköp Stigbergstorget, det bekräftar butikschefen.

När Erik pratar med floristen berättar hon att hon upplevt att det finns en upptrappning mot tiggarna från Hemköps håll. Att det har pågått länge och att incidenten med fönstertvätten bara är en i raden.
Hon berättar att butikschefen inte häller vatten över kvinnan, men kastar vattnet mot fönstret där hon sitter och att det är oundvikligt att kvinnan får vattnet över sig.

Vanessa vill inte polisanmäla händelsen.

52 thoughts on “MEDAN BUTIKSCHEFEN PÅ HEMKÖP STIGBERGSTORGET TVÄTTAR FÖNSTREN

  1. Pingback: Värdet av omvärldsbevakning | Lina Rudin

  2. Pingback: Världen är ful och vidrig och omänsklig | Vidundret.se

  3. Pingback: Om jag var kommunikationschef på Hemköp… | Sången om Nelin

  4. Superbra inlägg! Tror många vill att det inte ska vara sant så att ha en sån här källa på det är otroligt bra! Tack!

  5. håller med ovanstående vem orkar se dig i en hel timme ringa, så klipp ner o ta med de viktigaste, inte hur du sitter i telefonkö fail

    • Men då kan jag tipsa dig att kolla på dem där det står vilka jag pratar med. Tack för synpunkt Li.

  6. Oj vad förvånande att Vanessa inte vill polisanmäla…
    skämt åsido…, även om Vanessa troligtvis är här i Sverige olagligt så får man ju för fan ändå inte behandla henne hur som helst. Alla har lika stort värde oavsett vart man kommer ifrån…
    Att Hemköp har tröttnat på att ha en tiggare utanför butiken är deras sak och det kan jag ändå respektera, men själva tillväga gångs sättet de har gjort för att försöka få bort henne är verkligen pinsamt och patetiskt.
    BRA att du lagt upp dessa videos!!

    • Jag har inte sett en enda video el. ögonvittne som säger att ” den redan dömde” har kastat vatten PÅ kvinnan.
      Kolla hellre upp vad olika fastighetsbolag gör? De skickar runt Ordningsvakter till deras torg och säger åt dem att avvisa tiggare

    • Vad är det för arbete? Hon dömer ju personen direkt och kommer med påståenden som
      ”Hällt vatten över kvinnan” Vilket INGEN har sett !
      Sann skitjournalistk som vanligt
      Aftonbladet ringer nog

      LÄS noga, jag kritierserar skribetens ”arbete” JAG försvarar itne den ev handlingen
      Normalt begåvade människor kan sklija på saker, undra om ni kan?

  7. Ogillar att man vrider sanningen och förvanskar för att få ”vatten” på sin kvarn.
    Han har INTE sett, vilket han tydligt säger själv, att butikschefen kastar vatten PÅ kvinnan.
    Jag har inte sett händelsen, DU har inte sett händelsen och Per har inte sett att han har kastat vatten PÅ kvinnan!
    Är ni ute efter sanningen? Du säger ” Hällt vatten över kvinnan” påstående !
    jag hade aldrig velat ha dig som vittne, inte ens Per. Med så skrämmande vinklingar är otäckt och inte okej i ett rättsamhälle
    Varför dömer ni butikschefen DIREKT utan eftertanke? Varför intervjuvar du honom när han redan är dömd? Vad han än säger så har han redan dömts av alla

    Hoppas du får känna på samma bittra och dömande ord, som du hetsar fram

    Nej jag är självklart inte för våld el. kränkande behandling mot utsatta människor. MEN jag är FÖR ett rättsamhälle där man INTE dömer som du och alla andra gör.
    Sitt inte å slå dig för bröstet, för du har inte gjort något gott alls. Du vill bara få fram en sida, och så snabbt som möjligt leka domare och bödel.

    btw. Är det okej för de som tigger att spotta, slå efter och antasta de som inte ger dem pengar?
    Fast i din värld kan man ju bara se det från ett håll, där de aldrig skulle bete sig så. Eller det kanske är okej för dig?

    • Hej Johan,
      om du ser videon med Lilian så berättar hon vad hon sett.
      Att spotta på någon är inte heller okej, men det är inte det som det här handlar om idag.
      Jag har pratat med Hemköp fyra gånger, två på kommunikationsavdelningen och butikschefen, alla dem kan du höra i filmerna.
      Det jag gör är att ställa frågor om de påståenden som cirkulerat. Det finns källor till alla påståenden, Per Adolfsson som var där efteråt och Lilian som jobbar i butiken mitt emot, dessutom var min vän och pratade med Vanessa.

      Hemköp hävdar att det aldrig hänt och Per, Lilian och Vanessa att det har hänt.

      Jag har svårt att se vad de tre personerna tjänar på att ljuga. Det är så jag känner.

      Tack för din åsikt.

      • Du säger med egna ord i intervjun med Per, utan att hänvisa till citat eller att säga xx sa
        ”Hällt vatten över kvinnan”
        Det är för mig att använda egna ord.

        Men självkritiken är lika med noll, som jag nästan räknade med ( oj se dömd på förhand vart du där ) . Det känns väl bra?

        Nej , jag vet inget om händelsen. Men jag sväljer inte allt, och jag är jävligt noga med att göra saker korrekt.
        Ingen har sett att chefen har medvetet hällt vatten på kvinnan. Alla ”tolkar” det så för att ?? Tänk de som tolkade det på ett annat sätt? Har de fel ? De kanske inte ser det som ett angrepp mot kvinnan ( är de då rasister el. för att kvinnan skulle få vatten på sig? ) Vem ska döma dem?

        OM nu det nu är så att alla dessa personer ”vittnen” sett han han med uppsåt har kastat en hink vatten på kvinnan, och INTE på fönstret. Så kan vem som helst göra en polisanmälan.
        Men , inte i detta landet. Nej gud nåde.

        Har flera ggr blivit utsatt för brott med vittnen, och INGEN har ringt el. velat hjälpa till.
        Alla har senare glatt twittrat, bloggat och facebookat om händelsen. Men INGEN agerade då det hände.
        Nej det handlar inte om mig, men detta handlar om att det är så lätt att reagera i efterhand.

        Hade jag sett att han kastat vatten på kvinnan skulle jag ringt polisen direkt, utan tvekan. Oavsett om kvinnan inte vill el. inte. Jag hade tolkat det som misshandel ( allmänt åtalsbrott, vilket vem som helst kan anmäla då det ser brottet ( visste du det? ) )

        Tafatthet och noll civilkurage förpestar samhället.
        btw Jag kommer följa dig med stort intresse

  8. Har lyssnat och
    I rest my case
    Ni och alla tolkar precis in det ni vill.
    Ren å skär katastrof. Du vet precis att jag har rätt, för INGEN har sett det ni alla påstår. Fast skulle ni begå meded i rätten? Ja troligtvis , vilket är skrämmande
    Mot er är man chanslös, vilket är otäckt

    • Jag håller med dig Johan. Folk är extremt snabba på att hänga ut folk. Oftast utan att kolla fakta ordenligt. Oavsett vilket är det inte ok att hänga ut folk och låta drevet gå, för konsekvensen kan bli långt större än brottet man tycker sig ha sett.

      • Att belysa händelser är också av godo. Hemköp behöver uppenbarligen se över hur de jobbar med frågorna.
        Och nu anser inte jag att någon hängs ut, det är en butikschef som kommer till tals, en kommunkationschef och två vittnen.
        Men roligt att du hittat hit Rune. Välkommen.

      • emerentiall: ”Och nu anser inte jag att någon hängs ut, det är en butikschef som kommer till tals..”
        Ja butikschefen hängs ut. I värsta fall kommer vänsterdrägg (mest troligast) och pinar eller till och med mördar han för de helt enkelt tycker han är värd detta efter att ha hällt vattnet. Vilket han så klart inte är värd.

    • Chanslös är ju inte sant Johan, utan bara någonting du upplever. Du har skrivit många kommentarer, alla finns här, att jag inte håller med dig är inte att vara chanslös. När du skriver så tycker jag att du gör fel, du försöker visa på ett klimat som inte finns här. Stå du på dig, så står jag på dig, det finns inget tvång att hålla med någon här.
      Att låtsats som att det finns ett hot mot din yttrandefrihet är bara dumheter.
      Lilian har sett det, precis som hon säger i videon. Jag väljer att tro på henne och på Vanessa. Du väljer att misstro en person på samhällets botten. Det tycker jag är fel, men du är välkommen att ha din världsbild, precis som jag har min.

      • Men snälla !
        Du ser ju inte problemet med ditt inlägg. Gör du inte det, är du inte självkritiskt kan du ställa till med förödande saker för en person, tryggt bakom en datorskärm. Det skrämmer mig, och det är skrämmande att du drar in ”ett hot mot din yttrandefrihet är bara dumheter.” Var någonstans skriver jag om det? Du skapar förvrängningar för att få din åsikt att verka realistisk och sann.
        Jag pålyser att det du skriver är en del av ”drevet” som dömer en person innan han ens har fått förklara sig.
        Så vad han än säger, så är han dömd på förhand. Ser du inte det är det olyckligt.
        Inte en enda gång skriver du, säger du att chansen finns att de har misstolkat det ( eftersom INGEN har sett att han har kastat vatten på henne, vilket du undviker att svara på hela tiden )
        Du är inte objektiv, du är rak och dömande pga av att du förlitar dig på personers utsagor. Även om om de säger med egna ord, att de INTE har sett det ni alla påstår att han har gjort.
        ”Att belysa händelser är också av godo. ” Du belyser inte en händelse, du tar upp 2st personers versioner av en händelse. Otroligt stor skillnad
        Inte ens där kan du vara självkritisk, utan undviker det och undviker det. Och eftersom det inte finns en knutta av objektiv syn, så antar jag att man är chanslös mot dig och dessa personer. Då det tolkas in saker de inte sätt.
        Om man lever efter det, så har andra ingen chans att förklara sig, då ni redan har dömt. Tolkningar som ”passar” in .
        Hur skulle du vilja att vittnen agerar i rättsamhället? Att de
        1. Säger sanningen
        2. Tolkar , antar saker, antar att ”så måste det ha hänt ” osv. Fast de egentligen borde säga
        -Jag såg inte händelsen , så kan inte uttala mig om han gjord det el. inte.

        Vad den utsatte kvinnan har sagt vet jag inte , och om hon säger att han har kastat på vatten på henne förstår jag inte varför du behöver ”vittnen” som indirekt säger att de inte såg det.
        ”Du väljer att misstro en person på samhällets botten.”
        Det är direkt förtal, för det har jag inte yttrat mig om. Det tolkar du in för att sätta mig i dålig dager, vilket är förkastligt och är bara ett försök att få dig att framstå som en bättre människa än mig.*lågt*
        Det enda jag har pålyst är din tolkning av en händelse som varken du eller Liljan och Per har sett. Men ni alla använder ord som direkt dömer butikschefen.

        Min världsbild passar inte in i Turkiet kan jag ialla fall säga. Landet där oskyldiga journalister döms på förhand och utan rättegång.

        Nu ska jag inte störa dig mer, men om du kan skriva och hänvisa till någon som i rätten kan stå och vittna att de har sett butikschefen kasta vatten PÅ kvinnan så ger jag mig gladeligen.
        För så petig (om du nu anser att det är petigt ) måste man vara, för att framstå som seriös och ärlig

      • Hej igen Johan,
        Du verkar fokusera på det som sägs i intervjuerna, eller tolkar jag det fel? För i min text finns det bara redogörelser för vad som sägs.
        Jag ringde upp Hemköp efter att ha läst Pers statusuppdatering. Det var den jag utgick ifrån, det kan jag enkelt erkänna eftersom det är så det var.
        Nu ska jag inte vittna i rätten, jag har inte sett något utan pratat med de som sett saker. Lilian till exempel, hon säger att det är oundvikligt att Vanessa fick vatten på sig.
        Det med yttrandefrihet var det du som anspelade på när du skrev ”Mot er är man chanslös, vilket är otäckt”.
        Nu ska jag njuta av att du inte ska störa mig mer.
        Det mest intressanta nu är hur Hemköp hanterar det som sägs ha hänt.
        Ha en bra kväll.

  9. Tack för allt arbete du har lagt ner. Att Vanessa blivit blöt av butikschefens vatten kan väl ingen tvivla på? Om han inte ville att hon skulle bli blöt borde han väl sett till att hon flyttade på sig innan han satte igång med sin fönsterputsning? Eller?

    • Det var intressant, har alltid fått höra tvärtom innan, så antar att mina tala-långsamt-övningar gett resultat. 🙂

  10. Lätt att ”skaka av” sig och säga att det bara är ”redogörelser ”. Du kommer endå inte ifrån att du är en av drevet som gör mycket ont i sociala medier. Därför är man chanslös mot dig och många fler som håller på på samma sätt.
    Att sen avsluta med ”Nu ska jag njuta av att du inte ska störa mig mer.” är bara spydigt, omoget och visar på dålig karaktär.
    Du undvker hela tiden poängen, vilket är betyg nog på att du har gjort bort dig och inte klarar av att erkänna.
    Nä , jag tror jag inte följer dig. Jag gillar objektiva bloggar, där varje människa får en chans utan att bli dömd på sagor och tolkningar

    • Hej igen Johan.
      Du verkar vilja att jag ta på mig drevet.
      Jag har idag spridit en historia jag anser speglar det samhälle vi lever i. Ett samhälle jag inte trivs i. Vill du tt jag kallar det ett drev kan jag göra det, och ja i såna fall har jag varit en del av ett drev idag.
      När det kommer till min fras om att njuta av att du inte ska störa mer var det ju bara ett svar på din replik om att du inte skulle störa mig mer, vilket jag hade i åtanke att göra, koppla ner och koppla av för dagen. Ledsen om du uppfattade det som spydigt och omoget, jag kan tycka att dina kommentarer är lite av samma karaktär ibland, men det är vi antagligen två om.
      Precis som vi är två om vilka bloggar vi följer, jag läser tidningar för objektivitet och bloggar för subjektiviteten, det tycker jag är hela härligheten så att säga.
      Men så är smaken också som baken, helt klart delad.
      Ha en fin kväll Johan.

  11. Bra jobbat!! Tummen upp!! Han lär inte få vara butikschef där särskilt många dagar till.
    Fruktansvärt beteende mot en medmänniska.

  12. Kan du inte sätta på dig lite smutsiga kläder och lägga en kopp och ”låtsas tigga” lite utanför butiken, ett par dagar?
    Om du har tur så ska fönstren tvättas så kanske det skvätter på dig lite?
    Det vore bra för då kan åtgärder vidtas!

    Förskräckligt är vad det är att en vuxen karl ska gå ut och hälla vatten på någon som sitter där och kämpar för sitt stackars liv. Som om det inte vore misär nog att behöva tigga, ska de skvättas vatten med?

    Vart är vi på väg egentligen?
    Jag vill spilla vatten nu på den elaka mannen som titulerar sig Butikschef.
    Säger bara två saker. 1. USCH 2. Fy skam på dig Butikschefen.

  13. Det skulle jag inte rekommendera att ni gör det. att provocera fram en sån händelse är ett brott vid namn ”Provokation av ett brott” visst att slänga vatten är en smädelse mot medmänniska men att fabricera det för att få konkretare bevis är inte mer bättre än vad som verkligen har skett. jag har sett liknade skit tom så att en pizzeria som diskriminerade en funktionshindrad person och slutresultatet blev att ägaren fick rejäla påhopp framförallt av rasister och huliganer. tycker hellre att man skulle redan anmält händelsen på plats än att facebooka om saken det blir fel perspektiv och provocera fram mer onödigheter än nödvändigt. själv har jag vittnat en busschafför skrek till en kvinna med afrikansk ursprung j*** N*******ta och jag reagerade direkt och sa ta tillbaks det omgående annars polisanmäler jag direkt hets mot folkgrupp och hade flera vittnen som hörde det och det tog skruv på honom och bad om förlåtelse direkt tom rekommenderade honom att han ska kompensera henne med en gratis resa. nä sånna elaka typer det finns det bra det finns civilkurage men man bör inte vara som hönan som trodde himmeln föll ner när hon fick nöten i huvet. att dela med är bra men man ska ta allvaret med en rejäl nypa salt.

  14. Mycke väsen för lite ull sa fan när han klippte grisen .Sluta ordbajsa gör något konkret för alla människors lika värde !

  15. Starkt jobbat! Vi måste säga ifrån när sådant här händer, för att vi ska få ett bättre samhälle. Människor ska respekteras och behandlas artigt och med värdighet!

  16. Gediget journalistiskt hantverk där alla får komma till tals (vilket verkligen inte är självklart för alla kollegor). Jag har handlat där tidigare, men kommer nu inte handla där mera förrän Yourston är utbytt och Vanessa fått en seriös ursäkt.

  17. Dessa nasare trakasserar ju redan sina kunder på daglig basis med alla butiksvakter som springer runt och blänger och muttrar bakom ryggen på folk. Detta är väl bara en förlängning av vad de anser sig ha ”rätt” att göra i ”sin” butik.

    Varför det inte är fler som beställer mat över nätet förstår jag inte, de kommer och bär in och bugar och hälsar trevlig dag, stor skillnad emot att i princip bli behandlad som presumtiv kriminell varenda gång man sätter sin fot i butik.

      • Jag anser det vara trakasserier att punktmarkera folk och förfölja i butiken, gå och prata med personal och andra om kunder, stå och blänga bakom ryggen när man betalar med kort och andra ”taktiker” dessa håller på med. Det handlar inte alls om att ha rent mjöl i påsen utan att en grupp privatanställda från ett kommersiellt företag tror att de har långtgående befogenheter som ingen gett dem.

    • Hej Marcus!
      Nä, jag åker inte till Kista, men jag tror det är viktigt att hålla koll på vad som händer. Här är ju situationen annorlunda, men viktigt att hålla koll på som sagt.

Kommentera

