ALLT ÄR FÖRLÅTET, HON HADE SKYPE!//FÖRFLYTTNING AV UNDERKLASS ÄR LIKA ILLA SOM NÅGOT ANNAT

Jag läser för många mammabloggar för att själv inte ha barn eller egentligen tänka så mycket på att skaffa det. Men jag har fastnat för det. Jag bläddrar runt bland bebisfötter och amningstip och lär bli världens absolut mest felfria mamma med tanke på hur mycket jag lär mig.

Det är också anledningen att jag läst Anitha Schulmans blogg ett tag. Vi debatterade ju i Debatt en kväll och jag känner att jag inte alltid gillar dubbelmoralen, men det är ju inte unik för henne, de flesta tidningar lever ju på att försöka inge mig med fejkat självförtroende och på nästa blad berätta hur jag blir av med läsken jag just drack.

Jag brukar buffra bloggar, så jag kan läsa mycket samtidigt, det blir lite som att ha väntat på något gott, fast inte för länge. Ja, ni fattar.
Så när jag sitter här och surfar runt på bästa buffrings-blogg-sätt så hittar jag den.
Idiotin.
Anitha Schulman skriver om sin filipinska nanny.
Visserligen ett tag sen hon hade en filippinsk nanny, men hon skriver om det nu. Hon skriver om hur hon först tyckte lite synd om nannyn, men att det försvann sen, för nannyn bar sitt yrke med stolthet. Och så hade hon kontakt med sin familj, och SINA barn via Skype.

Det här är på allvar ett problem.
Jag förstår au-pair-grejjen, jag har umgåtts med ett gäng tjejer som kommit till Sverige från andra länder för att bo i familjer och passa deras barn. De har sett det som en möjlighet att komma hemifrån. Att se någonting, utvecklas, öva sin engelska, och så vidare och så vidare. Jag förstår det. Men det handlar om när en grupp människor utnyttjas av andra.
Som när mammor lämnar sina barn i sitt hemland för att ta hand om andras barn i ett annat land.
När underklass förflyttas internationellt.
Att säga att det är okej för att personen i fråga är stolt över det är inte annat än dumt.
Bara för att jag inte längre reagerar på glåpord betyder det inte att det är okej.
Bara för att den som gång på gång har sex mot sin vilja inte längre orkar bry sig, gör det inte handlingen okej.

Det kan inte Skype ändra på. Och det beror inte på att åsiktskorridoren är smal. Det beror på att den är värderar människor högre.
Sorry.

One thought on “ALLT ÄR FÖRLÅTET, HON HADE SKYPE!//FÖRFLYTTNING AV UNDERKLASS ÄR LIKA ILLA SOM NÅGOT ANNAT

  1. Men… Det är ju inte riktigt så på Filippinerna. Att de åker ut i världen och jobbar hem pengar är ett djupt rotat system. Som det vore dumt om vi försökte sätta käppar i hjulen för.

    Antar att du inte pratat med någon filippinska om detta. Tror du blir mindre tvärsäker om du gör det. För det är inte riktigt så enkelt som du får det att låta.

Kommentera

