BAKOM MÅNGA MÄN STÅR EN KVINNA. // ALLT PÅ SKAVLAN ÄR INTE GULD SOM GLIMMAR.

Om jag skulle säga att det är svårt att få mig att tappa fattningen skulle jag ljuga. Men så som det hände idag är inte så vanligt.
Jag bläddrade igenom min facebook och plötsligt mitt bland prat om hur härligt livet är, hur mycket någons son bajsat, hur någon väntar tvillingar, ett roligt citat från en mamma på 60+ och det vanliga dravvlet kom det.

Min vän Jennie och jag pratar mest om mens.
Idag skrev hon om en kille som kunde varit större än Zlatan.

Det gjorde mig så förbannad.
Inte mest på Skavlan som jag alltid är för hans dåliga sätt, utan på världen.
Jag är trött på män. Män som våldtar, ofredar, vanhedrar och ändå får sitta i TV och vara gulliga. Jag är trött på att mäns misstag inte räknas, så länge det bara är en kvinna som är drabbad. Jag är trött på män.
Jag är så jävla fucking kuk trött på att våld mot kvinnor blir kvinnofrågor. Att mitt och andra kvinnors liv anses vara ett särintresse.
Att folk blandar ihop minoritetsgrupp med diskrimineringsgrund och skriver in kvinna som en i gruppen minoriteter.
Att det får fortsätta hela tiden och ingen verkar ha ork eller lust eller ens tid att göra någonting åt det.
Att konstant vara marginaliserad.

Men det finns en sak som gjorde mig stolt.
Att jag har en vän som orkar skriva sånt. Som klarar av att berätta att hon inte alltid varit så stark som hon är idag. Att hon delar med sig så att andra också orkar. Jennie borde sitta i Skavlan. För att hon är hiskeligt rolig, och smart och klok och intressant. Inte för att hon legat med någon, spelat fotboll med någon annan, eller kunde ha varit lika bra som någon annan.

Kommentera

