JAG VET ATT JAG HAR RÄTT, BARA DET ATT NÅGRA SOM HAR FEL OCKSÅ HÖRS

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 08.15.26
Det är egentligen inte så svårt att skriva när en vet att en har rätt. Men att formulera sig utan att det låter som en ointressant lärare under en oinitierad lektion är en annan.

Det hela går att läsa här.

Det tillhör historien att jag är vit, likblek ofta, (en lärare i gymnasiet sa en gång till mig att jag hade tur som hade mina blå ögon, men att mitt namn och hårfärg var problematisk för mig, att jag lätt kunde tas för att inte vara så svensk som jag var. Det var samma lärare som berättade vad för fel Somalierna gjorde som inte fick jobb och som mer än gärna pratade hud- hår- och ögonfärg som något vetenskapligt.) I andras verklighet har nazismen och rasismen funnits som ett kantband hela livet. För mig är det inte så. Den är inte riktad mot mig, men jag hör den mot andra.
Som lärarvikarien jag skriver om,
eller han vars efternamn började på B, vi kan säga att han egentligen hette Calle Bengtsson, men kallades för Calle Bajsbrun bara för att han inte var lika ljus som oss andra.
Rasismen i dess första led drabbar inte mig.

Men den drabbar mina vänner och då kan jag inte hålla käften.
För vi hade lovat att berätta vad nazismen leder till.

 

One thought on “JAG VET ATT JAG HAR RÄTT, BARA DET ATT NÅGRA SOM HAR FEL OCKSÅ HÖRS

Kommentera

