EFFEKTEN AV ATT ”DET IBLAND GÅR LITE FORT ATT TRYCKA PÅ POST”

Tala är silver, tiga är guld.
Det sa alltid min fröken Agneta. Hon sa också att det var det ordspråk jag verkade ha svårast att förstå.
Jag tänker på det ganska ofta.
Hur lätt det är att prata. Hur svårt jag har att viska. Hur enkelt det är att slänga ur sig saker.
Jag hatar dit och hit och älskar hit och dit och jag döööör vad roligt eller tråkigt eller sorgligt något var.

Men ibland så går det liksom snett.
När en skriver om andra.
När en säger något om någon en inte har en relation till och inte utgår från sig själv.

När en säger att  ”äntligen valuta för tiggeriet” eller att ”tiggarna med mobil ska rösta” eller ” orkar inte se flickskägget”.
När en säger något om någon som redan ligger ner.
Eller som i tiggarnas fall. Någon som redan sitter på sina bara knän.

BnTrlq9IYAAYURE BnTv1hCIEAANVzl
Det gör mig ont.
Jag förstår att det går snabbt ibland. Jag förstår att det inte är så att eftertanke alltid finns. Jag förstår att det lätt kanske slinker ut något ur munnen utan att det passerat hjärnan först.
Men jag förstår inte hur det kan hinnas skrivas ner, tryckas på post och sen skickas ut i cyberspace.
Hur det kan gå så långt.

Det går att be om ursäkt. Att pudla, buga och förklara hur dåligt det hela var.
Det går att gå vidare och säga ”jag förstår att det inte var din mening”.
Men de som retweetar för att de håller med en känd politiker, fotbollsspelare, kändis, programledare, producent.
De har redan fått medhåll av någon offentlig. De har redan fått sina åsikter godkända.
Det är det farligaste.
De som inte tar tillbaka tweeten. De som inte pudlar. De som inte säger att det gick för fort.
Det är dem som är de farliga.

Kommentera

