OM INGEN MARKNADSFÖR OKÄNDA KOMMER DE ALDRIG BLI POPPIS

Manlig domninans.
Män är bättre.
Män kan mer.
Män tar för sig mer.

Eller så älskar män bara män.

Jag är inte roligt, har inga ambitioner på att göra stand up, hyser till och med stor skräck över att behöva stå på scen och skämta, fruktar att det är något jag kommer behöva göra på en eventuell framtida möhippa just därför, så tro mig: jag har INGEN ambition eller ens längtan över att ta över skämt-Sverige. Om sanningen ska fram skrattar jag till och med ganska sällan åt folk som ska vara roliga på beställning.

Men debaclet kring RAW får mig att må illa. Kanske för att jag har en vän som är rolig, på beställning och spontant och som borde stå på en massa scener och skämta med folk men som inte får chansen.

Jag läser vad Karin Adelsköld skriver. Citat ur email hon fått.
Kvinnor drar inte pubik.

Okända drar inte publik hävdar Karin.

Och jag kan inte göra annat än att skriva under på det.
När Pripps Blå släpper tre filmer om sommaren är två av tre talespersoner män.
När Red Bull samlar musiker är en förkrossande liten del kvinnor.
När klubbar bokar DJ:s är det så få kvinnor på vissa stället att de inte ens existerar. Den maximala andelen kvinna är den x kromosom männen som spelar har. I övrigt: inga.

Vi måste börja marknadsföra kvinnorna. Vi måste börja ryggdunka varann. Vi måste prata lika gott om varandra som killarna. Och vi måste pay-it-forward.
Jag lockas ofta av att boka killar, bli lite vän med någon mäktig snubbe, bekräfta honom att jag vet vem han är, hoppas att han kanske bokar mig nästa gång, kommer ihåg mitt namn, hälsar, och så vidare in till tidens ände, amen. Men jag måste sluta. Jag måste tipsa om tjejer när jag själv inte kan. Jag måste boka tjejer när jag bokar andra. Jag måste alltid tänka tjej.
Jag måste sluta fjäska.

Jag är så urbota trött på alla som säger att ”de inte vet hur tjejerna spelar” eller att ”jag bokar bara mina kompisar” eller ”tjejer drar ingen publik”.
Åh gå och häng dig.
Eller gå ut och lyssna på några tjejer som skämtar, eller spelar eller så. Och lär dig vilka du gillar.
Eller skaffa nya vänner som inte har könet man.
Eller marknadsför dem då. Sätt ditt häftiga namn som ett godkännande på hur bra tjejen är. Kvalitetsstämpla.

Men framför allt:
Sluta skyll på andra när du inte gör ditt jobb.

Kommentera

