VÅLD MOT KVINNOR PÅ BILD//ATT FYSISKT SKADA

Jag har en vän som heter Devi, smart och klok och en sån som min pappa hade sagt ”har huvudet med sig” om de träffats.
Men det ska inte handla om smarta tjejer.
Utan om osmarta män.
Osmakliga män.
Devi uppmärksammade nämligen en bild alldeles nyss. När fotografen skickade in bilden lär filnamnet varit jag_hatar_kvinnor.jpg.

20140627-105202-39122132.jpg

För att göra reklam för sin tidning med en bild där ett par mansfötter trampar på ett par bröst: inte okej. (höll på att skriva helt mellan inte och okej, men det är inte okej. Punkt. Inget att diskutera)

Dagligen matas vi med bilder på nakna kvinnokroppar, men inte lika ofta på män. Avklädda kvinnor ska sälja bilvax, hörlurar, stereos, kläder, gymkort.
Kvinnokroppen säljer.
Men säljer våltäkt?
Säljer våld?
Tydligen tycker Darius Magazine det i alla fall.

Om vi går till det rent fysiska så hade jag allvarligt talat antagligen dött om min kille ställt sig på mig.

Devi är snäll i sin kritik. ”Bättre kan ni” men jag vet knappt om jag orkar se bättre.
Om det här är deras första tanke på okej reklam undrar jag vad nästa blir? Hur mycket kan du förändra en idiot?
Och snygga bilder kan aldrig få anses snygga när det handlar om exploatering och våldtäkt. Män som står över kvinnor som ser döda ut.

Män som ser ut som att de vill dela upp den till synes döda kvinnokroppen mellan sig och grilla den över öppen eld ska aldrig få sälja kläder, skor, bilvax eller tidningar.
Kan vi inte bara enas om det.
Pretty please.

Kommentera

