FEMINISTPAPPOR KALLAS ALDRIG FEMINISTFITTOR.

Jag hade en kollega en gång, han ville mest prata sex, när vi skulle komma på fräna idéer ville han helst att det skulle handla om par som låg med varandra, tjejer som hånglade, djur som parade sig.

När jag kom in till kontoret på morgonen sa han ”sexy on legs” till mig. 
En gång visslade han. 

När jag fick reda på att han skulle få barn hoppades jag innerligt att han skulle få en dotter. Jag önskade honom en dotter för att jag hoppades att det skulle få honom att sluta trakassera andra.

För till skillnad från pappor som verkar vakna upp dagen de får döttrar som på något vis visar dem hur skevt samhället kan vara, så behöver jag inget uppvaknande. Jag behöver inte höra från en fyraåring att det gäller att dölja rumpan på stranden, jag behöver inte se på Alfons för att veta att mina sysselsättningar, mina lekar, yrken, intressen, är mindre värda.

Jag behöver inte en dotter för att förstå att feminismen behövs.

Jag behöver inte en dotter för att bli feminist.

När jag läser Navid Modiris text om att han inte längre bara är jämställdist utan nu också feminist kan jag inte annat än fnissa. Nä, nu ljög jag, först grät jag över hans dotter. Men sen kommer insikten.

Hur han som pappa, man, kille, hyllas för sin insikt om att tjejer inte har det lätt.

Hur han som pappa, man, kille, hyllas för sin insikt om att hans dotter inte har det lätt.

DET ÄR FEL FEL FEL FEL.

 

LÄS ALLT JAG SKRIVIT I ÄMNET HÄR.

Min bästa radioproducent Hanna har inte bara fostrat mig in i trallor och skit, hon har skrivit precis samma text. Den är än bättre än min. 

One thought on “FEMINISTPAPPOR KALLAS ALDRIG FEMINISTFITTOR.

  1. emmabodefestivalen gör en sån jävla tabbe på sin facebook där de länkat din artikel om wow och kommentarerna är så vidriga. varför feminism behövs!

Kommentera

