Ä’RU LÖNSAM LELLE VÄN?

Jag borde baka en kaka, proa på , se hur lång tid det tar för mig som nybörjare, öva. Men istället läser jag Linda Lomelinos tårtbok och drömmer om att kunna göra allt det där, men samtidigt slippa äta. Jag är ju inte så tårtförtjust liksom.
Och när jag läst klart tårtboken fastnar jag på en jag-vill-ha-jobb-sida på facebook. Slås av hur många som inte har jobb, slås av hur få jobb det finns ute på arbetsförmedlingen, slås av att det är ett helvete att söka jobb.
Det är ett helvete att vara lönsam, kunna betala skatt och mat och hyra och varor som behövs för att leva. Jag lever, alltså finns jag. Jag har pengar alltså finns jag.
För inte så värst längesen skrev jag ett antal personliga brev per dag. Skickade dem och CV:t till någon generisk email och fick inte svar. Jag följde upp en del av dem härom dagen, fick mest svaren ”oj vad dumt, den är redan tillsatt”. Ibland får en ju inte svar alls.
Som tidningen jag provjobbade för en dag som skulle ”höra av sig” men som aldrig gjorde det.
Det borde du gjort själv! kanske du tänker nu, men nej, det tänker jag inte göra. Att ha skrivit en spontanansökan, jobbat gratis en dag, producerat material och sen inte ens få en uppföljning? Jag hade alldeles tillräckligt visat att jag ville ha jobbet och klarade av det. Att ringa upp och tjata bör inte ingå i söka-jobb-träsket. Det är vanligt hyfs.

”Skapa ditt eget jobb” sa någon när jag gått och dragit benen efter mig länge nog, jag pitchade och pitchade, hörde av mig till företag med fula PowerPoint-presentationer och erbjöd mig snygga till dem. De flesta ville ha idéerna och jobbet gjorda men för en spottstyver. Jag skulle vara glad att jag fick erfarenhet. Över 20 år gammal med en hög brev från CSN förväntades jag ”vara glad för erfarenheten”.

Jag drömmer fortfarande om en fast anställning, om att få lov att pusta ut, hinna bli bra på något, hinna komma in i ett klimat, lära mig kaffeapparaten ordentligt, men framför allt slappna av. Andas ut. Vara jag.
Men vad är en dröm i all verklighet.
Och precis som ett helt gäng verkar anse, så vill jag egentligen inte klaga, jag har fantastiskt roligt och lär mig nya saker varje dag. Jag skrattar hela vägen till jobbet och ibland när jag går till banken, i alla fall den 25:e.

2 thoughts on “Ä’RU LÖNSAM LELLE VÄN?

  1. Hej

    ”Jag drömmer fortfarande om en fast anställning, om att få lov att pusta ut”.
    Du har ju ett jobb så vad e meningen med detta inlägg egentligen? Bevisa hur svårt och orättvist behandlad man blir som arbetssökande? det vet vi redan.. Sluta klaga du som redan har jobb,
    ”Jag skrattar hela vägen till jobbet och ibland när jag går till banken” skratta du när du går till banken ingen av oss bryr sig du gör oss bara förbannande.

    • Hej Hamony!
      Trist att det gör ”er” förbannade när jag drömmer om en fast anställning. Jag jobbar på korta kontrakt, 2014 hade jag jobb ca 4,5 månad av 12. I år har jag hittills kontrakt till april.
      Jag tycker det är vedervärdigt med folk som inte svarar på jobbansökningar, och det gäller ju inte bara när det är jag som söker, så klart.
      Och jag tycker att kortkontraktsbranschen är vidrig. Att inte kunna slappna av, att ha flera kontrakt på några få månader, att inte känna att stabiliteten finns för att våga ”bygga framtid”.
      Jag skrattar ibland till banken, men det är just ibland. Ofast är jag också förbannad, och trött, och stressad, och orolig.
      Bättre att vara förbannade ihop tänker jag, än att vara förbannad på någon som berättar om en annan verklighet, även om den är något mer privilegad än de som inte har någon sysselsättning alls.

Kommentera

