MED P1 SOM SÄLLSKAP

Den som vaknar först hos oss ansvarar för radion. Den ska sättas på innan kaffet är i filtret och innan brödrosten är framplockad. Sen står den där. På hyllan och skvalar. Varenda minut som vi är hemma. Ibland står den på även när vi inte är hemma.
Vi skrattar på På Minuten och jublar när Kristin Lundell & Johan Hilton gästar Lantz i P1. Men allt oftare konkurreras radion ut av TV:n.

Om jag rannsakar mig lite så inser jag att vi egentligen inte behöver någon TV. (Vi blev med TV när jag började jobba med TV och Love tycker att det är bra att ha TV om ”något händer, typ Palme blir mördad”) När vi inte hade TV betedde vi oss bättre mot varandra (eller vi hade i alla fall roligare ihop). En ansvarade för korsordet medan den andra lagade maten. En stickade medan den andra hackade gurka.

Nu händer det istället att vi äter framför TV:n, skyndar oss in i vardagsrummet när Million Dollar Listings vinjett hörs. ”Det är ju sååå intressant med hur de jobbar” och ”En har ju ingen aning om hur den där världen fungerar egentligen”. Nej. Det har vi inte, eller hade, efter 10 avsnitt har vi nog insett att de bara förhandlar och sen säljer de, eller så köper de. Den största behållningen är nog ändå att de fightas lika mycket som fruarna i The Real Housewives of [insert valfri stad]. Och det kan jag tycka om. Att inte bara kvinnor framställs som vidriga skitsnackande rovdjur. Nä, även manliga mäklare på Manhattan beter sig så. (Ja, jag tycker ju att det borde finnas någon kvinnlig mäklare att följa, ja).

Igår hände det igen. Radion konkurrerades ut och jag fastnade framför TV:n, efter Million Dollar Listing satt jag kvar, såg Dessertmästarna och sen Aktuellt och sen kom den. Sista delen av ”Ett bättre liv” om immigranter i läger i Malmö. Och det kändes skönt. Att se någonting som inte bara lade sig i hjärnan som luft och ingenting. Idag ska jag se om det finns något riktigt att titta på. Och gör det inte det, ja, då ska jag försöka hålla mig till radion. Även om jag haft på P1 hela dagen och det kanske blir lite repriser. Välja det lite svårare och inte lika insålda helt enkelt.

Och när vi flyttar, då skiter vi i TV-abonnemanget.

Kommentera

