BARA POPULÄRA BARN FÅR SMEKNAMN

Jag minns när jag fick min Mina Vänner-bok, fast det var inte en Mina Vänner-bok utan en Mina Klasskamrater-bok. Det tyckte jag mindre om, och blev rent utav lite besvärad av, eftersom jag inte riktigt kunde utgöra vilka som just var mina kamrater i klassen. Så jag trotsade bokens titel och lät vem som helst fylla i den. Grannar, kusiner, kompisar från landet och min syster. Men mest fyllde jag i den själv. Minst en gång om året. Ibland saknar jag det. Och ibland tänker jag att jisses, det var ju allt bra sorgligt, med en kompisbok fylld med ens egna tankar. Men samtidigt: en ska stå sig själv närmst. När jag saknar det för mycket letar jag upp någon lista och fyller i. Som en intervju med mig själv. Eller som en Mina Klasskamrater-bok, fast utan klasskamrater och bara jag. Listan stal jag från Hej Regina.

Hur gammal är du?
28 år.

Hur gammal känner du dig?
IMG_1829

Yngre än jag låter i det här dagboksinlägget från 1997 i alla fall ”och yngre än 28. 28 känns dödsgammalt. Obehagligt gammalt kan jag känna ibland. Samtidigt verkar alla som är 40 så unga de med. Så kanske att 28 inte är så värst gammalt ändå.

Var bor du?
På Prinsgatan. De sista skälvande månaderna i stan. Snart bor vi i Kålltorp istället. Från Kino till trädgården kan vi tänka.

Vad har du gjort i dag?
Asch, vi tar igår istället: gick upp och hastade i mig en kopp grönt te med Jasmin (måste köpa en till sån burk, det är så gottgottgott), promenerade till båten, och sen till jobbet, läste cirka 1000000000 urgulliga ansökningar barn gjort till Årets Sockerbagare 2016 och sen haft möte och sen fortsatt läsa. Sen cyklade jag hem, gick och skällde ut min vårdcentral, och sen var jag hemma ett tag, ritade lite i datorn och sen bowlade vi, Love och jag. Det var en fantastisk omgång, jag gjorde så många strikes att jag själv inte visste var ajg skulle ta vägen. Ändå förlorade vi med knappa 100 poänd. Det var tråkigt. Sen såg vi fotbollen och sen gick jag och lade mig. Lång och innehållsrik dag den där gårdagen.

Sommar, höst, vinter eller vår, vilken föredrar du? Varför?
Nästan alla om de är fina, skulle jag säga. Och jag ser fram emot varje årstid än mer när vi flyttar till huset. Kunna se förändringarna i vår lilla trädgård, få vara med ett helt år liksom.

Är du beroende av någonting?
Jag tror att jag håller på att utveckla ett beroende kring det där jasmin-teet. Det är liksom något speciellt med det fruktiga och blommiga och lite lyxiga.

Nämn tre saker som man kanske inte vet om dig?
Jag drömmer väldigt ofta om att jag tappar mina tänder. Det börjar med en tand, vilket känns okej, och sen en till och när jag tappat tre, de ser av någon anledning ut som små mjölktänder, drabbas jag av panik och vaknar.
En gång i fyran fuskade jag på ett glosförhör. Jag skrev ner det rättstavade engelska ordet på mitt schema som jag klistrat fast på bänken och sen dubbelkollade jag bara lite snabbt att jag stavat rätt. Det hade jag, men min lärare Marguerite kom på mig och sen dess jagar påkommen-känslan mig nästan dagligen. Jag är otroligt rädd att plötsligt inse att jag bara är en bluff.
Jag har kanske världens kortaste stubin. Om jag hinner räknar jag till tio och låter det skölja över, men det är inte alltid det hinns med.

Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu?
I februari. När vi flyttat in och är färdiga och mest ska njuta och byta plats på småsaker. Bo in sig helt enkelt.

Vad är du på för humör just nu?
Frusen. Fast solen skiner så jag försöker hålla humöret uppe. Dessutom en släng av mensvärk. Så otroligt tråkigt.

Vilket är ditt favoritgodis?
Lakrits. Nästan vad som helst med lakritssmak, mest kanske en sockrad med stevia som jag hittade på Lidl för några veckor sedan.

Vilken är din favoritaffär?
Emmaus och Myrornas kring Järntorget. Men det krävs att jag inte är fullt påklädd och har fått tag i en stor vagn och att Love inte är med och hetsar, hostar och ”känner allergi”.

Är du morgon- eller kvällsmänniska?
Kväll, men jag hade gärna njutit mer av morgonen. Jag njuter mer av mornarna på vintern. Vi snoozar ett tag med hjälp av vår soluppgångslampa och sen går jag i sakta gemak upp.

Har du blivit sydd någon gång?
Ja, i magen några gånger, både för blindtarm och efter titthålsoperation. Men inget häfigt olycksfall direkt.

Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?
Love köpte mat till en kvinna som sitter utanför systembolaget igår. Han gjorde det inte för min skull, eller för sin, men han sa att det var jag som inspirerat honom. Det gjorde att det hela kändes som att det var för min skull.

Är du blyg?
Nej, men en ensamhetsperson. Det är inte alla dagar jag varken har lust att prata eller umgås med någon annan än mig själv, eller på sin höjd Love. De dagarna svarar jag inte i telefonen och är helst hemma.

Vad heter du i andranamn?
Martha Grethe Emerentia heter jag, så antar att alla är någon slags kombi av mellan-, andra- och tilltalsnamn.

Vill du gifta dig?
Ja! Eller det är ju redan gjort, men jag hade gärna gjort det igen, med Love då, såklart, men vi planerar stor baluns den 6 juni varje år framöver.

Har du något smeknamn?
Jag brukar säga att bara populära barn får smeknamn, men det stämmer inte riktigt, jag kallas för Mimmi av min familj. Det tycker jag känns som hemma och lite mysigt sådär. Såhär i efterhand kunde jag faktiskt adapterat det lite bättre, det är ganska gulligt när allt kommer omkring.

Kommentera

