DET HÄR MED KISSERIET // INTERNATIONELLA TOALETTDAGEN 2015

Det var häromdagen som min mamma sa ”som barn kunde en ju knappt kissa i skolan för att man trodde det lät så mycket”. I min systers toalett i Amsterdam skvalar det tydligen så mycket att sambolivet blir problematiskt.

Och som ett brev på posten fick jag ett PR-utskick från Katrin (trodde först det var en gammal klasskamrat, men ack så fel jag hade) och de berättar om svenskarnas toalettvanor och jag blir liksom inte förundrad när jag får höra det här:

 

Vad av följande har du någon gång gjort på en offentlig toalett?

Sverige Norge Danmark Alla
Sovit 2 % 2 % 1 % 2 %
Ätit 3 % 1 % 1 % 2 %
Sminkat mig 18 % 23 % 11 % 19 %
Bytt blöjor 16 % 22 % 13 % 14 %
Bråkat med min partner 2 % 1 % 1 % 1 %
Haft sex 11 % 8 % 6 % 7 %
Bytt kläder 27 % 36 % 19 % 26 %
Vilat 11 % 10 % 6 % 8 %
Pratat i telefon 24 % 27 % 13 % 22 %
Druckit vatten 33 % 21 % 20 % 17 %
Inget av ovan 36 % 34 % 56 % 45 %

Vad av följande brukar du göra när du besöker en offentlig toalett?

Sverige Norge Danmark Alla
Lyfter upp sätet och sätter mig på själva porslinsringen 2 % 2 % 1 % 2 %
Står på huk över toaletten för att undvika att vidröra toalettsitsen 22 % 22 % 19 % 27 %
Lägger papper på toalettsitsen 38 % 45 % 27 % 36 %
Undviker att vidröra dörrhandtaget 26 % 39 % 30 % 30 %
Undviker att vidröra tvålbehållaren 12 % 16 % 18 % 14 %
Använder armbågen för att vrida på vattenkranen 13 % 16 % 16 % 14 %
Lyfter upp mitt barn för att hon/han inte ska vidröra toalettsitsen 5 % 5 % 4 % 8 %
Torkar av toalettsitsen innan jag sätter mig 48 % 53 % 54 % 49 %
Använder pappershanddukar när jag ska vidröra något (t.ex. spola, öppna dörren etc.) 24 % 32 % 28 % 23 %
Inget av ovan 22 % 19 % 24 % 20 %
Det enda jag kan tänka är hur många gånger jag använt jobbtoaletten för att sova ett slag. Luta huvudet mot dörren och liksom bara blunda. Eller hur jag onsdagsdansat med någon låt på repeat för att slippa allas blickar i kontorslandskapet, men ändå få ut lite energi. Bytt kläder är ju otroligt hur få som gjort, det gör jag nästan dagligen, höll jag på att säga, men Jesus! vad många gånger det hänt.

Allt som allt bör vi vara otroligt glada över våra vattenclosetter. Att vi har möjligheten till vattentoaletter, och att det är helt okej att spola ner både avföringen och pappret. Att inte slänga pappret i en bytta bredvid som på så många ställen i USA (krävdes ett eller tre toalettstopp innan vi förstod).
Sen vore det ju underbart om varenda kotte kunde använda toalettborsten. Och om folk kunde sluta spola ner skit som inte ska vara i toaletten i just toaletten.
Men det är bara önsketänkande.
Och så hoppas ajg att fler vågar gå på toaletten när de inte är hemma. Att färre tjejer får magbesvär bara för att de håller sig för länge. Jag hörde på P1 att om vi haft kvar kompis-toan, alltså många hål på samma utedass, skulle förekomsten av magproblem och magsjukdomar minska betydligt. Kanske att vi får sätta in två toalettstolar på vår nya toalett i framtiden. Vem vet.
Glad internationella toalettdagen på dig!

 

Kommentera

