GÖTEBORG NONSTOP, VI TAR DISKUSSIONEN!

Göteborg nonstop (ja, det stavas med litet n, om ni nu inte visste det) skrev för några dagar sen om Jerry Bomans flickvän Anna Flytström. Jag reagerade på den texten för att den var formulerad lika idiotiskt som min föregående mening. Den presenterade Anna som sin killes flickvän. Det gjorde mig och en herrans massa andra irriterade och kanske till och med lite ledsna, däribland Anna själv och Jerry och Elin Aram som skrev i kommentarerna och ja, vi var några styckna, vi var fler än få, så att säga.

Det kom ett svar från Göteborg nonstop ganska snart, dels på Aveny-bloggen och dels på denhär.

Göteborg nonstop skrev bland annat (nu citerar jag) “Jag är inte så intresserad av genusdiskussionen i just detta sammanhang.”

Jerry undrade då när han egentligen var intresserad av en genusdiskussion, och jag undrar när vi egentligen ska ta diskussionerna. Om vi inte tar dem när de är aktuella, när ska vi då ta dem. Och det gäller alla diskussioner.

Göteborg nonstop fortsätter “Sedan tror jag att om jag blev ihop med Robyn hade jag för all framtid i alla fall i musiksammanhang varit känd Robyns pojkvän och det hade jag väl fått finna mig i.

Jag hade nog varit jävligt glad dock, att ha en såcool, duktig och rik flickvän som faktiskt valde mig fastän hon säkert skulle kunna få vemsomhelst..”

Här uttrycker han alltså tacksamheten, jag förstår den tacksamheten, jag har själv gått och burit på den, fast jag var ju inte tillsammans med Robyn utan någon annan.

Men! Nu kommer det ett stort MEN! Jag blev presenterad så när vi träffade hans vänner, eller vänners vänner. Inte när jag var i min yrkesroll, som då var musikskribent och redaktör.

Vad som inte är okej är att bli presenterad som sin killes tjej när det inte spelar någon roll. Som i Annas fall, Göteborg nonstop hade kunnat uttrycka sig så mycket smartare, till exempel som STADSBIBLIOTEKET gjorde.

Det hade varit rent konstigt att presentera mig som min killes flickvän snarare än redaktör när jag jobbade. Och det hade varit rent konstigt att presentera mig som redaktör när jag var på familjemiddagar med min pojkväns familj.

Det viktiga tycker jag alltså är, att Anna är på Hallelujas-kväll på Stadsbiblioteket för att hon jobbar med det hon jobbar, och det tror jag att Anna hade gjort oavsett om hon och Jerry var tillsammans eller ej. Tram Sessions är en del av alla de projekt Anna gör och MusikEnligtJerry är Jerrys helt egna projekt och har, precis som Jerry, ingenting med Anna-kvällen på Stadsbiblioteket att göra, i annan form än att de är kollegor. Och att han kanske kommer sitta I publiken.

Min kompis Gustav Almestad säger att han i en tidning blivit presenterad som sin tjejs, Elin Grelsson, kille. Han berättar alltså att det händer, men antagligen inte så ofta.  Det tror jag att han har rätt i.

Och när Göteborg nonstop säger att de inte har några poäng i genuskunskap med anledning att han är lantis tycker jag att vi tar det som den irioni jag hoppas att det var menat som. Eller så kanske de kan byta bild på Twitter, från den lättklädda bröstiga tjejen de har nu till sin logga. Men vad vet jag, jag är ju bara en stadsbo utan poäng i genusvetenskap.

11 kommentarer

  1. grovt initiativ skriver:

    Det var btw inte riktigt lika illa i det sammanhanget eftersom det inte var bara jag som presenterades utan drogs med som just andrafiol. här är en skärmdump! http://paparkaka.com/prt_sc/2009/nov11.htm

    Gilla

  2. ozelot skriver:

    Men herregud, skall du bygga en hel bloggkarriär genom att springa efter mina rester eller?

    Skall jag ha en genusdiskussion skall det vara kring något relevant, inga femöresdiskussioner som någon taggat ”feminist”.

    Gilla

    1. ozelot skriver:

      Vad har jag förövrigt kommenterat på ”Avenybloggen”?

      Gilla

    2. ozelot skriver:

      Det här är för övrigt den ”bystiga” tjejen som jag råkade ha på twitter..

      Skall tjejer inte få ha byst? Urringat? Eller vad fasen är det för fel på dig? Skall det helst vara svartvita foton med rufsigt hår i profil för att det skall anses som acceptabelt för dig?

      Du använder dig av en klassisk kvinnlig härskarteknik när du skuldbelägger andra kvinnors rätt till sina egna kroppar, och förminskar kvinnan på bilden till något jävla sexobjekt när du bara reducerar henne till en byst.

      Hon blev faktiskt skitledsen.

      Gilla

  3. ozelot skriver:

    Det här är för övrigt vad jag gör i min vardag:

    http://www.goteborgnonstop.se/2010/10/20/detta-med-safewalk-en-overlevnadsguide-och-en-personlig-betraktelse/

    Så bespara mig ditt förryckta bloggpladder med hopp om länkningar.

    Gilla

  4. Jerry skriver:

    Ja, Safewalk är ett jättebra initiativ. Toppen. All heder!

    MEN.

    ”Skall jag ha en genusdiskussion skall det vara kring något relevant, inga femöresdiskussioner som någon taggat ”feminist”

    Nä, det där håller inte. Jag gillar det som polisen kallar ”nolltolerans”, dvs att de faktiskt tar folk som gör små brott för att de senare i livet inte ska göra större brott.
    Nä, det här är inget brott, inte alls. Men om du bara tycker att man ska diskutera människors inställningar vid utvalda tillfällen och på utvalda platser så tycker jag du är helt fel ute. Tyvärr.

    Det här pågår varje dag, överallt. Du kanske inte ser eller hör det, men kvinnor förminskas varje dag. Och det är fan inte rätt. Visst, det händer killar också men det är väldigt ovanligt, hur PK man än vill vara och säga att det ser så är det ovanligt. Det är den där smygande ojämnstäldheten som är den farliga, precis som vi innan valet inte diskuterade rasism och främlingsfientlighet tillräckligt. (såg vi ju hur det gick där).

    Enligt din retorik, bland annat det som jag läste på annat ställe att du skulle vara helt okej med att bli kallad Robyns pojkvän om ni var ihop, så finns det inga jämställda relationer mellan par som råkar vara kreativa. Är det så du menar? Att det alltid finns en som är starkare än den andre? Som den andra måste förhålla sig till?

    Nä du, den här får du nog göra en pudel på tyvärr. Man kan vara obetänksam, det är mänskligt och detta är ingen tävling i att vara mest rätt. Det hela är mycket enkelt, man bara erkänner att man råkade trilla dit. Att man inte tänkte och sedan är det faktiskt inget mer med det. Fortsätter man dock på den inslagna linjen och förminskar problemet så är man ute på fel väg tycker jag.

    Och nä, det här handlar inte om Anna, det handlar om alla kvinnor, tjejer, flickor och damer som får stå bakom någon man, pojke eller herre. Och viceversa.

    Fem öre eller fem miljoner, jämställdhet har inget pris men är ändå dyrast av allt.

    Gilla

  5. emerentiall skriver:

    Jag hade visserligen bestamt mig for att bara posta dethar till Marcus Persson (Goteborg nonstop) men jag angrar mig och lagger det har ocksa.

    Hej Marcus
    Jag har läst dina kommentarer på min blogg, och jag känner att jag, istället för att skriva ett blogg inlägg till om det, svarar dig här, jag känner helt enkelt att det inte rör någon annan än dig och mig.

    Ditt arbete med Safewalk verkar toppenbra, jag har varken läst om det, eller använt det eftersom jag inte bor i Sverige.

    Anledningen till att jag tog upp diskussionen från början var för att jag läste din text om Anna Flytström precis som den var, och för att Jerry och jag hade en diskussion om det, en diskussion som sedan Anna och flera av våra vänner deltog i. Alla tyckte att det var konstigt formulerat. Jag sa till Jerry att jag länge tänkt skriva om fenomenet att bli någons flickvän, och han tyckte att jag skulle passa på, så det gjorde jag.

    Det var inget ovanligt för mig, jag jobbar mest med att analysera texter och sedan skriva om det ur ett genusperspektiv, utifrån mitt perspektiv. Jag gör mig ingen bloggkarriär på att springa efter dina rester, utan jag reflekterar bara kring min omgivning.

    Jag har aldrig hoppats på att få några länkar från dig, det har aldrig varit min mening, men jag ville invända mot någonting jag hör så ofta, tjejer som tas ifrån sin identitet. Det var just det jag gjorde nu, jag sa till och jag använde din text som underlag.

    Jag vet precis vilken bild du har på Twitter, jag vet inte vem det är, för mig var det mer en bisats, jag tycker inte att min bild egentligen är så mycket bättre, jag ligger i sängen och har precis vaknat, bilden är tagen av min dåvarande pojkvän och jag har den för att jag tycker att den är fin. Vad jag menade med din bystiga bild var alltså inte att ta från tjejer rätten till sina egna kroppar, utan jag såg inte funktionen i den. Om det varit en tjej som faktiskt haft bilden som sin avatar hade jag aldrig ifrågasatt det, men nu är det ett företag/tidning/blogg och då menade jag mer att det kanske vore bättre att ha en bild med er logga. Det var det hele så att säga.

    Hälsningar
    Emerentia Leifsdotter Lund, feminist.

    PS det var ingenting emot tjejen i sig, du kan framföra det och be henne om ursäkt.

    Gilla

  6. ozelot skriver:

    Eftersom du tydligen la ut det här trots att du uppgav att det bara var i ett internt pm och att diskussionen därmed var över så svarar jag då:

    Tjejen ifråga på twitterbilden har medverkat på bilder och i texter på Göteborg nonstop innan och således högst representabel. Jag råkar dessutom gilla bystar och urringningar vilket gjorde valet okomplicerat.

    Jag har inget större intresse av att diskutera genusvetenskap här, skulle möjligen ha det om verkshöjden var något högre men så är inte fallet.
    Jag tar ibland språket på allvar, och regerar ibland på förminskande diminutiver. Jag tycker inte att ”någons flickvän” är ett sådant exempel.

    Här är ett annat inlägg du kan kasta dig över. Väl bekomme!

    http://www.goteborgnonstop.se/2010/10/27/among-the-hooligans/

    Gilla

Lämna en kommentar