INFLUENCERS ÄR VI ALLIHOPA

Ja, influencers är vi allihopa, allihopa, allihopa

Professionella influencers är vi inte allihopa, så är det absolut.
Men, oavsett om man väljer att göra samarbete, markerade eller omarkerade sådana, ta betalt i smyg eller fakturera synligt eller om man stoiskt väljer bort detta, trots följargrupper på låt säga 170 000 personer, är man en influencer. För att hävda att ens sysselsättning och yrke är att vara influencer är en sak, men har egentligen inget med inflytande att göra, det är bara en lönefråga.

Att förstå sitt inflytande, sin makt och sin position är otroligt viktigt. Oavsett om man nyttjar positionen för att tjäna mer pengar, få fler följare eller bygga sitt varumärke. För det är just där det ligger, att det faktiskt är så att även utan att ta betalt kan man bygga sig själv. Pro bono brukar det heta i reklamsvängen, då har organisationer som inte har en möjlighet att betala ändå kampanjer av prisade byråer. Det blir ofta roliga reklamkampanjer som får ta ut svängarna, eller uppmärksammade fall där David mot Goliat-syndromet kan framhävas i media. Godheten segrar, utan extra kostnad så att säga. Och ofta går det att som reklambyrå vinna priser, som genererar nya kunder. Man bygger helt enkelt sitt varumärke, utan att ta betalt. Precis som instagramprofiler som inte gör ett enda betalt samarbete trots det bygger sig själva.

De som följer dig i sociala medier finns där för att du är spännande, inspirerande eller kanske bara rolig. En öppen profil, dit folk strömmar för att ta del av din vardag, oavsett om den innehåller gulliga barnbilder, klipp från ditt yrkesliv, bilder från resor, eller en kombination av dem alla, är något som bygger bilden av dig. En bild några som gillar dig och en del som ogillar, alltid kommer att vilja ha en del av oavsett om du berättar var du köpt din tröja. För alla vill veta var du köpt din tröja. Och berättar du inte, då köper man bara något liknande. Inflytande handlar inte om att följare måste kopiera rakt av, det handlar om att inspirera. Till livsval, till förhållningssätt, till livet, till givmildhet, till köp

Och det spelar ingen roll vem du är, på Instagram kan alla få utrymme oavsett om du är en mamma från Flen som gillar Louis Vuitton, eller om du är en journalist från Schlätta som nu bor i Stockholm.
Att vara medveten om vad en stark närvaro i sociala medier innebär är en skyldighet.
Att svära sig fri från ansvar går inte, oavsett om man tar emot pengar för att visa upp varor.
Vad du använder ditt utrymme till är upp till dig.
Att andra kommer inspireras av dig är det inte.

Lämna en kommentar